Торгово-промислова палата України спільно з FORBIZ | EU4Business вдруге зібрала представників малих і середніх підприємств, міжнародних організацій, кредитних і банківських установ, які надають допомогу сектору МСБ. Другий Національний форум розвитку МСБ 2018 відбувся в ТПП України 26 червня 2018 року. Генеральним партнером заходу виступив УКРГАЗБАНК.

Форум  забезпечив унікальну можливість для малих і середніх підприємств дізнатися про актуальні програми підтримки бізнесу й отримати консультації щодо участі в них «із перших вуст» – від експертів міжнародних донорських і фінансових організацій.

Захід об’єднав під одним дахом близько 500 учасників, що перетворило його на найбільшу національну подію, орієнтовану на розвиток та зростання  МСБ в Україні.

Взяли участь у заході й представники Дніпропетровського регіонального інвестиційного агентства, адже розвиток МСБ є однією з пріоритетних галузей розвитку Дніпропетровської області. Крім того, малий та середній бізнес є соціально-економічним фундаментом, на якому будується сучасна успішна держава. Цей сектор, багато в чому, визначає темпи економічного зростання, а також виконує важливу соціальну функцію вирішення проблем зайнятості шляхом створення нових робочих місць. Підприємці з сектору МСБ є основою формування середнього класу в країні, тому DIA підтримує та сприяє розвитку МСБ в області проводячи семінари, конференції та надаючи консультації представникам бізнесу.

Підприємці познайомились із міжнародними проектами підтримки МСБ і фінансовими установами, а також обговорили з експертами перспективи  бізнесу й існуючі можливості для підтримки його зростання.

«3/4 усіх звернень до нас − це звернення від МСБ із усіх регіонів України. Більшість  надходить із Києва, Дніпропетровської (10%), Київської (8%), Харківської (7%) областей. Чимало скарг від представників оптової та роздрібної торгівлі. 64% усіх скарг ми отримуємо на Державну фіскальну службу, далі йдуть прокуратура, нацполіція, СБУ (10%), Мін’юст та інші вищі органи влади (2%). Серед основних проблем − блокування податкових накладних (28% усіх звернень), податкові перевірки (8%), дії контролюючих органів (7%), процедурні порушення правоохоронних органів (94%)», − зазначив Альгірдас Шемета, бізнес-омбудсмен.

Компанії також дізнались про ефективні фінансові інструменти для МСБ від банківського сектора з інформаційно-консультативних стендів.

«В Україні вже діє ефективний інструмент підтримки МСБ,  це – європейські програми EU4Business, COSME, Horizon2020, ERASMUS. Обізнаність бізнесу з цього приводу повинна бути більш високою», − вважає Йоганнес Баур, перший радник і керівник відділу програм зовнішньої допомоги у секторі економічної співпраці, енергетики, інфраструктури та навколишнього середовища Представництва ЄС в Україні.

У пленарних дискусіях, сесіях і воркшопах у якості спікерів  виступили провідні фахівці й експерти МСБ, які надали свої рекомендації та поради, а також поділились власним досвідом у створенні успішних бізнес-моделей.

Під час панельної дискусії «Історії успіху: як стати  конкурентоспроможним?» учасники почули  про найуспішніші українські стартапи. Андрій Зінченко, співзасновник Greencubator,  розповів про українські компанії, що  експортують за кордон  інноваційні продукти.

Так, Hempire.ua, що спеціалізується в утепленні та будівництві будинків конопляною кострицею, нині зводить перший демонстраційний будинок у Каліфорнії, а «Ротор-Суми» займається мікрогенерацією (заснована на біомасі і одержує електроенергію з дерева).

Компанія Yunasko має в Україні відділ досліджень і займається суперконденсаторами, без яких не обходиться побутова техніка, що потребує електроенергії; броварська  «Червона хвиля» − друком розплавленим титаном (металевим дротом) на 3D принтері (переважно для авіапромисловості).

Свої кейси презентував  виконавчий директор компанії Concepter  Владислав Тисленко. «Наш чинник конкурентоспроможності – інженерний і маркетинговий досвід», – зазначив він.  Concepter  із дня заснування зібрав на кікстартері рекордну суму у 1,5 млн доларів і продав 50 тисяч приладів Iblazer2 (портативний спалах) по всьому світу. Зараз компанія інвестує в стартапи-початківці, які вважає перспективними.

Українські реалії дозволяють вітчизняним  підприємцям пропонувати свої товари на електронних майданчиках. Заступник директора департаменту міжнародних операцій Укрпошти Юлія Павленко розповіла як Укрпошта змінює експорт МСБ. Вона зазначила,  що нині 20 тисяч українських підприємств продають на Amazon та Aliexpress. Щотижня це 60 літаків на 74 напрямки, щорічно – 5 млн відправлень (90% із яких – комерційні) у 192 країни-партнери, що об’єднуються в «Поштовий союз».  «Для успішного експорту МСБ сьогодні треба доступ до Інтернету, до платіжних інструментів і до логістики», – сказала Юлія Павленко.

Також у рамках форуму експерти та представники банківської сфери презентували інструменти підтримки МСБ від фінансових установ і платформ.