Перспективи розвитку IT-сектору в Україні

Перспективи розвитку IT-сектору залишаються доволі високими, враховуючи його динамічне зростання за роки незалежності, та навіть за часів широкомасштабного вторгнення. Згідно даних НБУ, рівень експорту IT-послуг протягом першого року війни зріс на 5,85%. Водночас, розвиток потенціалу технологій включає в себе доволі масштабну цифрову трансформацію, темпи якої випереджають навіть деякі розвинені держави.

Не дивлячись на тривалі воєнні дії, Україна є одним з провідних постачальників цифрових послуг на глобальному рівні. Технічні досягнення нашої держави є цінними для інших країн. Така тенденція стосується не тільки розробок військового сегменту. Наприклад, платформа «Дія» вже зараз знаходиться на стадії імплементації в Естонії та Еквадорі, продовжується переговорний процес з низкою інших країн.

Фактично, зараз Україна, попри всі виклики воєнного часу, стала однією з передових держав, яка не тільки має можливість ділитись унікальними рішеннями, але й зберігати тенденцію до безперервного розвитку таких рішень. За останні роки з’явилась потреба до розвитку відносин з іншими державами та освоєння нових ринків. Одним з найбільш перспективних ринків є регіон Перської затоки, будівництво відносин з яким тільки починається.

На думку Міністра цифрової трансформації Михайла Федорова, головним завданням українського ІТ-сектору під час війни є нарощення кількості клієнтів, які замовляють різноманітні цифрові послуги від українських компаній. Також цінність для інших країн можуть мати не тільки продукти, але й рішення інжинірингового сегменту. Сьогодні український ІТ-сектор обслуговує значну кількість провідних компаній світу, серед яких банківські установи, рітейлери, авіакомпанії та підприємства енергетичного сектору.

Одним з найважливіших завдань для держави є допомога українським стартапам, особливо в сфері залучення інвестицій. Довгострокове співробітництво у пріоритеті, навіть попри наявність воєнних ризиків.

Перспективи розвитку IT-сектору: післявоєнний час, євроінтеграція

На думку профільних фахівців, український IT-сектор має значні перспективи розвитку в період післявоєнного відновлення. Вже зараз іноземних інвесторів цікавлять сервіси, які були інтегровані на рівні держави. Для прикладу, міжнародні фінансові інститути мають зацікавленість в інструментах цифрового типу, які дають можливість виконувати контроль цільового витрачання фінансових ресурсів.

Водночас міжнародні організації зацікавлені і в комерційних продуктах від українських розробників. Активно розвивається сектор military tech та відповідні розробки програмного типу, технології та програмне забезпечення фінансового та банківського сектору, автоматизація процесів в різних галузях, на кшталт логістики, транспорту, аграрного комплексу, різноманітних виробничих галузях, та інше.

В період післявоєнного відновлення затребуваними стануть новітні технології, що прискорюють та підвищують якість будівництва та суміжних процесів.

Ще одним важливим процесом на шляху до розвитку інформаційних технологій в Україні є європейська інтеграція. На думку заступника міністра цифрової трансформації Олександра Борнякова, процеси євроінтеграції зможуть підсилити розвиток IT та комунікацій в Європі та отримати безліч значних переваг:

  • відсутність митних зборів і податків на окремі послуги та товари;
  • відсутність бар’єрів в торгівлі, проблем з податками і перешкод з регулятивного боку;
  • збільшення можливостей для отримання грантів та субсидій від Європейського Союзу;
  • можливість брати участь у тендерах на території Європи;
  • Україна зможе стати одним з головних центрів для розробки та надання послуг з інформаційних технологій, враховуючи високий рівень кваліфікації та доступної цінової політики;
  • значне зростання інвестицій в індустрію;
  • можливість налагодити співпрацю з компаніями ЄС;
  • підвищення рівню якості освіти та відповідних програм шляхом співпраці національних університетів з освітніми установами ЄС;
  • покращення безпеки в сфері інтелектуальної власності.

Фактично, після вступу до ЄС індустрія інформаційних технологій в Україні зможе брати участь у процесах розвитку економіки Євросоюзу, що своєю чергою дозволить створювати більше робочих місць та створить умови для суттєвого зростання національної економіки. Крім того, вступ нашої держави до ЄС дозволить створити сприятливі умови для розвитку дата-центрів та подальшого залучення лідерів контенту світового ринку.

Розширення бази клієнтів та отримання нових замовників не варто розглядати як перевагу євроінтеграційних процесів, оскільки компанії IT-сектору і тепер мають доступ до ринків Європи. Водночас, компанії, що потребують інвестицій, зможуть швидше та легше залучати партнерів з ЄС, що дозволить прискорити розвиток нових проектів, наростити рівень конкурентоспроможності та зростати більш активно.

Європейська інтеграція спонукатиме молодих людей частіше обирати кар’єру в секторі інформаційних технологій, водночас кількість відповідних освітніх закладів та якість освіти теж зростатиме.

За ініціативи Міністерства цифрової трансформації було проведено дослідження щодо економічних перспектив інтеграції України до єдиного цифрового ринку Європейського Союзу. За результатами, прогнозується чимало позитивних тенденцій. Перш за все, мова йде про зростання ВВП, яке може скласти до 12%. Експорт товарів до ЄС може зрости на 17%, тоді як експорт послуг може збільшитись до 12,2%. Експорт товарів з ЄС до України може збільшитись на понад 20%, а експорт послуг зростатиме до 9%.

Фактично, інтеграція України в єдиний цифровий ринок Євросоюзу вже розпочалась. Україна вже долучилась до програми ЄС «Цифрова Європа», яка має на меті фінансування процесів цифрової трансформації держав за різними напрямами. Завдяки участі в цій програмі, українські фахівці вже можуть отримувати необхідне фінансування за кількома напрямками, зокрема: розвиток ШІ, високопродуктивного комп’ютингу, системи зберігання даних та хмарні послуги, розвиток цифрових навичок, технології в суспільних та економічних цілях.

Ще у 2023 році Мінцифри спрямувало  запит на приєднання до Європейського альянсу стартапів націй — ініціативи Європейської комісії, що станом на зараз об’єднує вже 26 держав. Вже скоро український сектор інформаційних технологій зможе приєднатись до виконання головних завдань альянсу, зокрема збільшення конкурентоспроможності європейських стартапів, окреслення найбільш дієвих практик щодо політики стартапів та надання технічної підтримки країнам для проведення впровадження таких практик.  

Поступове просування  українського сектору інформаційних технологій відбувається і в межах ініціативи Європейського Союзу EU4Digital, що включає в себе обмін дослідженнями в галузі, відкриття ринків ЄС для українських стартапів, заохочення інвестицій та налагодження каналів транскордонних інвестицій. Крім того, в межах цієї ініціативи створюються робочі місця для талановитої молоді.

Пріоритетом для українського сегменту інформаційних технологій залишається залучення клієнтів на українському та міжнародних ринках. А один зі шляхів розвитку бізнесу — налагодження партнерських стосунків. Варто розглянути ці процеси більш детально.

Пошук клієнтів в ІТ

Бізнес-процеси в ІТ компаніях мають свої характерні особливості. Здебільшого на початку діяльності компанії отримують свої перші проекти за наданими рекомендаціями. Зазвичай, контактні дані надають колишні клієнти або колеги. З розвитком компанії формуються характерні процеси лідогенерації, керівники залучають відповідних спеціалістів з маркетингу та продажу, які створюють клієнтський потік.

Лідогенерація є процесом або сукупністю процесів з пошуку осіб або компаній, які мають потенційний інтерес до сервісів або послуг бізнесу, налагодження контактів, та створення умов для подальшої співпраці. Існує декілька факторів, що впливають на ефективність лідогенерації:

  • правильний вибір цільової аудиторії, яка може стати в подальшому клієнтами компанії, та взаємодія з нею;
  • безперервне вивчення та тестування нових шляхів для продажу та ринкових ніш;
  • системне наповнення воронки продажів лідами;
  • використання якісного контенту та дієвих маркетингових заходів для підвищення впізнаваності бренду;
  • створення правильного балансу між персоналізацією та кількістю розсилок.

Пошук клієнтів в більшості компаній забезпечують саме фахівці з продажів та маркетологи. Відділ маркетингу створює різні канали для залучення клієнтів, та створює зацікавленість в цільової аудиторії. Sales фахівці працюють саме з «холодними» клієнтами, використовуючи різноманітні інструменти, на кшталт класичних розсилок електронної пошти, пошуку клієнтів на відповідних майданчиках. Крім того, відділ продажів обробляє «теплих» клієнтів, які були залучені маркетинговими каналами.

Кампанії з лідогенерації мають плануватись з урахуванням одразу декількох основних факторів: розміри цільового ринку, особливості конкуренції, портрет потенційного замовника, основні задачі бізнесу, особливості маркетингової стратегії, комунікаційна стратегія. Крім того, важливим фактором залишається налагодження партнерських стосунків з іншими компаніями.

Пошук партнерів в ІТ

Задачі з пошуку партнерів в компаніях сектору ІТ в більшості випадків виконують фахівці з розвитку бізнесу. Спеціалісти окреслюють декілька напрямків для залучення партнерів.

По-перше, більша частина угод з партнерами утворюється вже через діючі угоди з партнерами або клієнтами. Компанії, що створюють продукти високої якості, просто отримують позитивні рекомендації, що в подальшому заохочує до партнерства інших учасників ринку. Ці фактори мають значний вплив на процес пошуку партнерів, оскільки наявність широкої мережі контактів дає можливість швидко перейти до процесу перемовин та налагодити партнерські стосунки з потрібною компанією.

Проте використання «холодних» каналів також може бути дієвим при пошуку партнерів. Фахівці з розвитку надсилають електронні листи з партнерськими пропозиціями, використовують тематичні майданчики та соціальні мережі, а також прямо телефонують потенційним партнерам.

Знайти та залучити партнерів можна і шляхом візиту на тематичні заходи, в тому числі виставки та презентації, зустрічі місцевих та загальнодержавних спільнот, міжнародні програми з обміну досвідом та конференції.

Важливо зібрати всю інформацію щодо потенційних партнерів, щоб уникнути можливих ризиків, детально опрацювати пропозиції та спрогнозувати результати співпраці.

Ще одним важливим фактором, що впливає на пошук клієнтів та процеси залучення партнерів або інвесторів, є конкурентоспроможність компанії. Тому потрібно заздалегідь проводити оцінку діяльності та результатів бізнесу.

Аналіз конкурентоспроможності в IT

Одним з важливих заходів в маркетингових кампаніях є проведення аналізу конкурентоспроможності компанії відповідно до цільового сегменту ринку. Проведення таких досліджень потрібно на різних стадіях роботи бізнесу: на початку роботи, при виведенні на ринок нових послуг або продуктів, обрання ніші для подальшого розвитку, освоєнні нових ринків, або проведенні трансформацій та модернізації компанії. Крім того, аналіз конкурентоспроможності потрібен при різних кризових ситуаціях або різких змінах ринкового середовища.  

Проведення дослідження конкурентоспроможності компанії на ринку дає можливість уникнути ризиків під час розвитку та діяльності бізнесу, вчасно відреагувати на різні фактори, що пов’язані з діяльністю конкурентів, та сформувати ефективні стратегії на різних стадіях діяльності.

Джерело: https://blog.youcontrol.market/