Ведення бізнесу
Аналоги продуктів тваринного походження стають все різноманітнішими та доступнішими. До 2035 року продажі рослинних аналогів можуть становити $290 млрд, і інвестори поділяють цей оптимізм. Вчені навчилися створювати імітацію яєць, стейків та морепродуктів, а рослинне молоко та бургери можна знайти навіть на полицях магазинів.
Хороше веганське молоко повинне виглядати як молоко і мати той же смак, чи то жирніший варіант, який віддають перевагу пекарям, або знежирений, який віддає перевагу тим, хто стежить за здоров’ям. А ще воно має збиватися в таку саму пінку, як і коров’яче молоко.
Протягом багатьох років виробники намагалися створити точну імітацію молока. Швидке зростання доходів демонструє, що зараз це виходить у них набагато краще. Тільки в Америці в 2021 році було продано рослинного молока на $2,6 млрд. порівняно з $2 млрд. у 2018 році.
Псевдомолочні продукти — лише одна категорія серед рослинних альтернатив харчування тваринного походження. І їх дедалі більше. Нині існують переконливі варіанти як м’яса, а й сиру, яєць і навіть креветок.
Burger King та McDonald’s продають веганські котлети, а в американській мережі ресторанів Chipotle подають чоризо на рослинній основі. Минулого року найбільший у світі виробник консервованого тунця Thai Union запустив лінійку на рослинній основі.
Зростання продажу демонструє збільшення попиту на подібні продукти харчування.
Інвестори активно вливаються у бізнес. Виробники альтернативних білків у 2021 році залучили інвестиції у розмірі $5 млрд, що на 60% більше, ніж у 2020 році.
Скільки триватиме таке розмаїття?
Одна з причин оптимізму полягає в тому, що альтернативні білки пройшли довгий шлях з 1980-х років, коли на прилавках супермаркетів вперше з’явився Quorn, альтернатива м’ясу на основі грибів. У 1990-х роках за ним було соєве молоко Silk.
На відміну від продуктів, які не відрізнялися ні смаком, ні поживністю, сучасні версії часто можуть похвалитися і тим, і іншим. Продумана обробка покращує текстуру, добавки покращують смак, а щіпка спеціально обробленого гороху та квасолі додає поживних речовин.
Виробники постійно експериментують із новими інгредієнтами, щоб імітувати якості м’яса та молочних продуктів, які залучать ще більше покупців. Американський стартап TerViva використовує олію азіатського дерева понгамії для імітації вершкового масла. Ізраїльська ChickP використовує екстракти нуту, щоб відтворити текстуру та поживну цінність яєць у майонезі.
Бізнесу все краще вдається створювати споживчі товари. Нині навіть є способи застосовувати кукурудзяний білок, щоб рослинна імітація сиру плавилася і розтягувалася.
Поява якісніших продуктів і нижчих цін — результат як удосконалених технологій виробництва, так і масштабу — збіглися зі зростанням числа флексітаріанців, які відмовляються від м’яса, але не завжди. Деякі намагаються скоротити споживання насичених жирів з міркувань здоров’я — ця тенденція набула поширення під час пандемії.
Побоювання з приводу благополуччя тварин та викидів парникових газів при вирощуванні худоби змушують людей, які піклуються про клімат, обмежувати споживання продуктів тваринного походженняю Виробництво грама яловичини створює в 25 разів більше викидів парникових газів, ніж виробництво грама тофу.
Незважаючи на всі переваги, щоб смак рослини не був схожим на рослину, потрібно чимало зусиль, а ультраоброблені замінники рідко відповідають тваринним білкам за поживною цінністю. Шкідлива їжа на рослинній основі залишається шкідливою. Соя – поширений алерген, який може надавати руйнівний вплив на гормони.
Екологічно орієнтовані споживачі розуміють, що рослинна продукція не обов’язково екологічна. Наприклад, щоб виростити мигдаль для приготування заміни молока, потрібна величезна кількість води. У міру зростання інфляції навіть переконані флексітаріанці можуть стати всеїдними і вибирати або справжні продукти (що дешевше, ніж штучні білки тварин), або овочі (ще дешевше).
Рослинні білки також важко продати в таких країнах, як Індія, де раціон харчування вже багатий на рослини, або Нігерія, де вживання м’яса є ознакою багатства. Це обмежує їхню привабливість на глобальному ринку.
При цьому продукти тваринного походження, включаючи молоко, краще сприяють формуванню кісток і кишкової мікрофлори у дітей, хоча вирощені в лабораторії м’ясні та молочні продукти стають все більш поживними.
Все це говорить про те, що альтернативні білки мають пройти довгий шлях, щоб замінити тваринні продукти. Обмеження можуть тиснути на виробників.
Ринкова вартість Oatly впала приблизно на 80% з моменту виходу на біржу, почасти через виробничі труднощі. Акції Beyond Meat, чиї котлети продаються у McDonald’s, впали на 90% порівняно з піком у 2019 році. У 2021 році продаж сповільнився, а збитки збільшилися до $100 млн в 1 кварталі 2022 року в порівнянні з $27 млн роком раніше.
Джерело: www.economist.com