Український ринок рафінованої соняшникової олії

Виробництво рафінованої соняшникової олії в Україні не має чіткої тенденції до зростання через високу залежність від імпортного попиту і відсутність позитивної динаміки у внутрішньому споживанні даного продукту. В різні сезони на частку даного продукту від загального виробництва соняшникової олії припадало від 11% до 13% в залежності від урожаю соняшнику, рентабельності виробництва, імпортного попиту та інших факторів. При цьому внаслідок скорочення загального виробництва олії у 2021/22 МР частка рафінованого продукту зросла до 14%.

Пік виробництва рафінованої олії прийшовся на 2019/20 МР – 918 тис. тонн. Але у 2021/22 МР, другий сезон поспіль, спостерігалося скорочення виробництва рафінованої олії, яке склало, за попередніми оцінками, близько 698 тис. тонн (-5% до 2020/21 МР).

На внутрішні потреби від загальної пропозиції рафінованої соняшникової олії до 2019/20 МР включно призначалося у середньому близько третини, а у 2020/21 МР, через війну і суттєві міграційні процеси, частка внутрішнього споживання, за оцінками експертів, скоротилася до 26%.

Значного приросту в експорті продукту протягом кількох останніх сезонів теж не фіксувалося, при цьому експортна стаття залишається у розподіленні основною.

Максимум в експорті, відповідно до виробництва, спостерігався у 2019/20 МР – 666 тис. тонн.

Варто зазначити, що на початку минулого сезону з України фіксувалося зростання експорту рафінованої фасованої продукції, що пояснювалося підвищенням вартості енергоносіїв та, відповідно, вартості виробництва рафінованої та фасованої продукції у світі та, зокрема, у Європі, що суттєво вплинуло на привабливість української продукції. Як наслідок, з листопада 2021 р. місячні темпи відвантаження української олії почали перевищувати показники попереднього року. У січні п.р. місячний експорт перевершив показник вказаного місяця минулого року на 54%, а вже у лютому скоротився через блокування портів.

Після початку війни, через логістичні складнощі, попит був присутній в основному якраз таки на рафіновану та фасовану продукцію, що сприяло досить швидкому відновленню експорту даної продукції.

Вже у квітні, за оперативними даними, було відвантажено близько 27 тис. тонн (в 3 рази більше показника лютого), а в травні – 47 тис. тонн (+73% до квітня).

За оперативними даними, за підсумками сезону-2021/22, попри скорочення експорту соняшникової олії в цілому на 15%, обсяг відвантаження на зовнішні ринки рафінованої продукції зріс на 4%, склавши 511 тис. тонн, що стало другим за величиною показником за всю історію експорту рафінованої олії.

Близько 44% від усього обсягу імпортували країни Євросоюзу, або 223 тис. тонн, що у 2 рази перевищує показник попереднього сезону. Таким чином, суттєво збільшивши закупки через війну в Україні, ЄС залишився ключовим імпортером української рафінованої соняшникової олії.

Також в сезоні-2021/22 збільшили імпорт українського рафінованого продукту США (+14%), Ізраїль (+30%), а також Саудівська Аравія (+62%).

Водночас скорочення поза рядом ключових напрямків було обумовлене ускладненою логістикою з України після початку війни.

З відкриттям зернового коридору і збільшенням відвантаження соняшникової олії наливом з глибоководних портів на більш віддалені ринки, що традиційно імпортують нерафінований продукт, частка в експорті рафінованої продукції в сезоні-2022/23 може скоротитися. Проте, враховуючи подальше дорожчання енергоносіїв, очікується стабільно високий попит з боку традиційних покупців рафінованої олії.

Але значно наростити виробництво даного продукту на українських підприємствах або хоча б утримати на середньостатистичному за кілька сезонів рівні наразі не дозволяє криза в енергетичному секторі України. Навіть за умови покращення ситуації найближчим часом, ліміти на використання електроенергії на промислових підприємствах продовжать діяти. Крім того, зберігається загроза повторних ракетних обстрілів критичної інфраструктури країни.

Знаходячись в досить складних умовах, переробний сектор доволі обмежений щодо конкуренції на сировинному ринку з експортерами олійної. З початку нового сезону фіксується подальший приріст експорту до ЄС насіння соняшнику, що в результаті також досить суттєво вплине на загальний обсяг виробництва та експорту соняшникової олії в Україні.

Таким чином, серед ключових факторів, які впливатимуть на ринок рафінованої соняшникової олії, варто виділити рентабельність виробництва даної продукції, ситуацію в енергетичному секторі, темпи та обсяги експорту соняшнику, а також подальшу роботу «зернового коридору».

Джерело: https://www.apk-inform.com/uk