Ведення бізнесу
Через блокування морських портів Україна не може експортувати потрібний обсяг зерна. Щоб вивезти наявні на зберіганні 22 млн тонн, за нинішньої логістики потрібно 3-4 місяці. Але вже за місяць розпочнеться збір урожаю-2022, який теж потрібно закладати на зберігання. За словами експертів, ця ситуація видозмінить елеваторний ринок України.
Як розповів директор підприємства «ПроектКонтактСервіс» Анатолій Купрієвич під час конференції «Стратегії розвитку галузі зберігання зерна у воєнний та післявоєнний час», всі технологічні рішення в елеваторній галузі прив’язані до українських реалій та кліматичних умов. Наприклад, однією з характерних для України особливостей є будівництво потужних зерноочисних вузлів на зерносховищах для якісного очищення зерна.
Але війна змінила ситуацію в елеваторній галузі, і сьогодні «ПроектКонтактСервіс», крім стандартних завдань, займається проведенням експертизи стану пошкодженого обладнання в результаті воєнних дій, визначає ступінь пошкоджень, складає акти та дає рекомендації, розробляючи конструкторські рішення щодо відновлення технологій для якнайшвидшого запуску елеватора в роботу.
«Через війну росії в Україні ми сьогодні маємо пошкоджене обладнання та силоси. Наприклад, в Арцизі від прильоту ракети ударною хвилею знесло три силоси, пошкодило транспортну галерею. Також постраждав елеватор під Миколаєвом. Таких об’єктів по Україні багато», — зазначає Анатолій Купрієвич.
Як варіанти швидкого відновлення втрачених ємностей, експерт пропонує розглянути модульні сховища, що швидко будуються. Але для цього потрібно вирішувати питання з металом, який зараз не виготовляється в Україні.
Анатолій Купрієвич переконаний, що після перемоги України ринок зберігання рухатиметься у напрямі відходу від великих елеваторів до малих. Але для відвантаження в портах у будь-якому разі потрібні накопичувальні ємності.
«Нові ємності для зберігання будуватимуться з урахуванням мінімізації витрат на транспортне перевезення зібраного врожаю, і зерно зберігатиметься там, де воно виробляється. Ця ідеологія реалізована в США: фермер виростив урожай і зберігає його до продажу» – зазначив Анатолій Купрієвич, директор підприємства «ПроектКонтактСервіс»
Перевагою невеликих елеваторів є мінімальна кількість транспортних систем, а великий елеватор включає велику і дорогу інфраструктуру.
Про необхідність створювати елеваторну незалежність дрібних та середніх фермерів на місцях, будувати невеликі елеватори на 10-15 тис. тонн зберігання говорить і засновник компанії Penta Group Олександр Ярмак.
На його думку, у кожному регіоні має бути до 15 невеликих елеваторів та 2-3 елеватори на 40-50 тис. тонн зберігання для фермерів із великим земельним банком. При цьому сухі порти повинні розміщуватись ближче до європейських кордонів, їх обсяг має становити 100-150 тис. тонн одночасного зберігання.
«Всі розуміють, що розблокування портів — це питання не одного дня й місяця, і може, навіть не цього календарного року. За нинішніх обставин в ідеалі з України можна вивозити до 3 млн т зерна на місяць. Питання зберігання залишається відкритим, допоки не розблокують морську логістику», — упевнений Олександр Ярмак.
За його словами, виходом із ситуації може бути розвиток переробки та тваринництва, щоб підвищити споживання зернової групи всередині країни. Але це навіть у комплексі не вирішить проблему зберігання.
«Бізнес у нашій сфері сьогодні практично зупинився, ми працюємо на 10-15% наших можливостей. Закінчуємо кілька проєктів 2021 року. На жаль, зараз не будуємо нових елеваторів, займаємося розробкою трьох проєктів, за якими інвестори готові рухатися далі. Заплановано, що до осені почнемо їх будівництво», — розповідає Олександр Ярмак.
Він зазначає, що насправді будівництво елеватора не таке страшне, як здається. Але зараз оптимальним рішенням для агровиробників є додавання потужностей зберігання на існуючі елеватори.
«Це можна здійснити за 3-4 місяці, тобто встигнути до пізніх зернових. Для додавання 50 тис. тонн зберігання на існуючі елеватори достатньо 60 робітників. Вартість — $150 на 1 тонну зберігання. Якщо говорити про будівництво нового елеватора, то щонайменше через 6 місяців можна дати зерно в першу ємність, а закінчити повністю проєкт можна через 8 місяців. Побудувати новий елеватор коштуватиме $250 на 1 тонну зберігання» – зазначив Олександр Ярмак, засновник компанії Penta Group
Також він додає, що проблем із постачанням в Україну автомобільним транспортом елеваторного обладнання з Туреччини, Канади сьогодні немає. Але після 24 лютого подорожчало обладнання, метал, цемент і послуги: у середньому ціна на усі складові піднялася на 20-30%.
«І головне питання — гарантії для інвестора. Це можна вирішити, попросивши країни-виробники елеваторного обладнання надати його Україні як товарний кредит. Сільгоспвиробники зможуть проінвестувати саме будівництво об’єктів, а держава подумає над механізмом гарантування захисту активів», — пропонує рішення зі збільшення потужностей для зберігання Олександр Ярмак.
Джерело: https://agroportal.ua/