Ведення бізнесу
За підсумками 2023 року загальний обсяг інвестицій у європейські технологічні стартапи може скоротитися вдвічі проти 2022-го – до $45 млрд, прогнозує венчурна компанія Atomico. Український ринок рухається в тому ж тренді. За підрахунками Mind, було укладено 57 угод, тоді як у 2022 році – 54. Розмір фінансування 13 з них поки не розголошується. Інші 44 стартапи залучили орієнтовно $172,3 млн – проти $724,4 млн у 2022-му. Хоча варто зазначити, що в перший рік великої війни індустрія змогла втримати гарні показники завдяки одній мегаугоді: тоді Near Protocol підняв $500 млн. А у 2023-му більшість команд змогли залучити по $0,5–1 млн.
Mind відібрав стартапи, яким вдалося подолали «планку» в $5 млн. Таких проєктів виявилося небагато – лише шість команд. Йдеться про ті компанії, які мають команди / офіси в Україні та наших співвітчизників – серед засновників. Тому за бортом залишилася CAST AI ($20 млн). Також до рейтингу не увійшла Releaf Paper, яка мала підняти 8 млн євро від Єврокомісії та лід-інвестора для будівництва двох фабрик у країнах ЄС. «Ми врешті відмовилися від цієї пропозиції. Можливо, будемо залучати у 2024 році», – нещодавно повідомили Mind у компанії.
Шосте місце: NewHomesMate (раніше Propertymate)
Платформа для пошуку та купівлі нових будинків. Стартап працює на ринку нерухомості США. Наразі на майданчику виставлено понад 26 500 новобудов у 15 містах Сполучених Штатів. Серед клієнтів є американські агенції Keller Williams, eXp Realty та Compass. Виторг за 2022 рік зріс більш ніж удесятеро, стверджують фаундери, не називаючи конкретних цифр.
У червні 2023-го команда залучила $5,5 млн. У раунді взяли участь американські венчурні компанії Gaingels, Asymmetry Ventures, ангельський синдикат Unpopular Ventures та українські Geek Ventures, Flyer One Ventures, SID Venture Partners, U.Ventures і Pragmatech Ventures. Приєдналися до фінансування й ангельські інвестори: колишній CEO Oliver Wyman Девід Моррісон, американський економіст Адріан Сливоцький, Джон Гу з Norwest Venture Partners, засновник SquareFoot Джонатан Вассерструм, засновник Opswat Бенні Чарні. Після залучення коштів Propertymate змінив назву на NewHomesMate.
П’яте місце: Carmoola
Команда цього зовсім молодого fintech-стартапу розробила застосунок, через який користувачі можуть у три кліки перевірити історію авто, взяти на нього кредит і сплачувати за персональним планом.
«Carmoola надає фінансування авто в оренду, що означає, що ви можете купити свій автомобіль зараз і повертати його вартість щомісяця протягом 1–5 років», – пояснюють у компанії. Наразі стартап працює лише на ринку Великої Британії більш ніж із 7000 дилерських центрів. Зараз застосунок скачано приблизно 200 000 разів.
«Carmoola стартувала 1 квітня 2022 року. В команді було лише 10 людей, які охоплювали все: від технологій до фінансів, обслуговування клієнтів і продуктів. Половина команди починала жити у Варшаві після того, як залишила свій дім (через повномасштабне вторгнення), а інша половина все ще була в Україні. Такої міцної групи людей я ще не зустрічав! Ніколи не чув, щоб хтось скаржився», – пригадує співзасновник Carmoola Айден Рашбі.
На початку 2023 року стартап залучив 8,5 млн фунтів стерлінгів ($10,88 млн) від QED Investors, VentureFriends, InMotion Ventures та інвестиційного відділу компанії Jaguar Land Rover. Також компанія отримала $115 млн кредитного фінансування від британського банку Natwest. «Завдяки продукту, який сподобався клієнтам, і росту доходів ми почали піднімати серію A вже через три-чотири місяці після запуску. Думав, що це буде дуже легко з тими показниками, які маємо. Але в підсумку це виявилося однією з найважчих речей, які коли-небудь робив», – розповідає Айден Рашбі у своєму блозі. Втім уточнює, що після залучення інвестицій за перші три місяці команда подвоїла дохід.
Четверте місце: GoIT
Група edtech-компаній, яка вже працює на шести ринках: в Україні, Польщі, Румунії, Мексиці, Колумбії та на Філіппінах. Географічну присутність GоIT почала розширювати з початком повномасштабної війни. Окрім IT-навчання для світчерів у компанії є курси для підлітків 7–17 років GoITeens і магістерська програма Neoversity. Раніше співзасновник GoIT Антон Чорний розповів Mind, що під час війни їм вдалося зрости у 2,5 раза та згенерувати вісім продуктів, сидячи в бомбосховищах.
У листопаді Horizon Capital інвестувала в GoIT в обмін на міноритарну частку в 25%. Сума угоди не розкривається. Втім старший партнер Horizon Capital Василь Тофан в інтерв’ю натякнув, що йдеться щонайменше про $10–15 млн: «Наш фонд вже зібрав приблизно $300 млн. Стандартна інвестиція – від $10 млн до $30 млн за міноритарні частки. Якщо візьмете середню точку названого коридору, або трохи нижче, і середній показник міноритарної частки у 20–30%, то це дасть базове поняття про параметри угоди».
GoIT хоче пустити ці кошти на інтеграцію ШІ в продукти й подальшу міжнародну експансію. Планується як розширення у країнах, де вже присутні, так і вихід на нові ринки – у Туреччину, Чилі, Мексику та В’єтнам.
Трете місце: DressX
Мультибрендовий маркетплейс digital-одягу. «Носити» його можна на різних віртуальних платформах.
«3D-одяг може існувати не лише в іграх, а й увійти в реальне життя – на фотографіях у соціальних мережах. Переконані, що кількість одягу, виробленого сьогодні, набагато перевищує потреби людства. Поділяємо красу та захоплення, які створює фізична мода, але віримо, що є способи виробляти менше. Прагнемо показати, що деякий одяг може існувати лише в цифровій версії», – поясняють засновники користувачам сенс бізнесу.
На платформі свої творіння виставляють понад 300 дизайнерів. З 2020 року маркетплейс продав приблизно 1 млн цифрового одягу. Ціни – від $25 до $1500. Майже 50% клієнтів – із США, решта – з ЄС. Стартап співпрацював із Snap Inc., Meta, Google, FARFETCH, Dior, Fendi та Balenciaga тощо.
У березні DressX залучив $15 млн. Головним інвестором став німецький фонд Greenfield. До нього приєдналися Slow Ventures, Warner Music, The Artemis Fund і Red Dao. Одержані кошти команда витрачає на ще більшу цифровізацію платформи, удосконалення застосунку й розвиток у метавсесвіті (хоча ця ніша останнім часом «трохи» просіла).
Друге місце: Fintech Farm
Ця фінтех-компанія розробляє платформи для запуску необанків у різних країнах світу. Перший проєкт – Leobank – відкрила 2021 року в Азербайджані. Наприкінці 2022-го актив вийшов на прибутковість і залучив майже 1 млн клієнтів.
У березні 2023-го стартував другий проєкт зі схожою назвою – Liobank у Вʼєтнамі та майже відразу «набрав» 100 000 користувачів. У планах компанії збільшити кількість клієнтів Liobank до 1 млн в першій половині 2024 року. Для експансії Fintech Farm залучає місцеві банки-партнери, з якими ділить бізнес 50 на 50. Третій проєкт – Fibo в Нігерії – поки застопорився. Fintech Farm ще шукає у Нігерії партнера. Тож поки Fibo випускає картки в обмеженому партнерстві з Providus Bank.
У березні 2023 року Fintech Farm залучила $22 млн для виходу у В’єтнам. Раунд очолив британський фонд Nordstar. Тоді оцінка компанії зросла до $100 млн. Fintech Farm повідомила, що відмовилася від співпраці з фондами, які продовжували інвестувати у рф після початку повномасштабного вторгнення.
Перше місце: Preply
ШІ-платформа для підбору репетиторів, які допомагають вивчити іноземну мову. На Preply понад 1 млн учнів та 32 000 викладачів із 185 країн і майже 50 мов на вибір. «За останні два роки кількість людей, які користуються застосунком Preply, зросла вчетверо. А в багатьох регіонах загалом кількість студентів подвоїлася в порівнянні з минулим роком», – кажуть у компанії.
У липні стало відомо, що стартап залучає $70 млн. Головним інвестором стала Horizon Capital. Також до раунду приєдналися Reach Capital, Hoxton Ventures та інвестори, які вже брали участь у попередньому фінансуванні. У грудні ЄБРР окремо оголосив про транш на $10 млн. Ця інвестиція стала частиною фінансування обсягом $70 млн від Horizon Capital. Раніше співзасновник Preply Дмитро Волошин детально розповідав нашому виданню, на що саме йдуть ці гроші, як стартапу вдалося зрости вдесятеро під час кризи і війни та чому в Україні в компанії – нульовий виторг.