Ведення бізнесу
Застосування ШІ у бізнесі залишається одним з трендів на світовому ринку. Сучасні підприємства активно впроваджують та використовують технології штучного інтелекту в різних сегментах діяльності, розглядаючи їх як конкурентну перевагу та можливість для розвитку бізнесу та освоєння нових методів діяльності.
Термін «штучний інтелект» охоплює велику кількість різних технологій, які намагаються імітувати людський інтелект. Дані системи можуть мати велику кількість можливостей, серед яких створення голосу, зображень або їх розпізнання, семантичний пошук та машинне навчання.
Бренди конкурують в світі технологій цифрового типу, постійно досліджуючи нові технології, інтегруючи штучний інтелект в різні процеси бізнесу, від маркетингу і взаємодії з клієнтами до складних логістичних, фінансових процедур. Технології ШІ відкривають безліч нових можливостей для бізнесу: безперервний зв’язок з клієнтами, зниження витрат, контроль основних процесів в режимі реального часу, можливість автоматизувати процеси та зменшити залучення людських ресурсів.
За останні роки штучний інтелект став частиною життя більшості людей та складовою в діяльності багатьох компаній. В деяких випадках користувачі можуть навіть не знати, де було задіяно ШІ, оскільки навіть найпростіші пошукові системи використовують такі технології.
Згідно даних Forbes, використання штучного інтелекту може пришвидшити процеси виробництва на 50%, зменшити різноманітні витрати на 20% та підвищити показники якості кінцевого продукту на 60%. Штучний інтелект має суттєвий потенціал в бізнесі, вже сьогодні активно впроваджується в багатьох секторах діяльності. Водночас, ШІ на даному етапі розвитку не здатен в повному обсязі замінити працю людини та розв’язувати всі проблеми самостійно.
Існує декілька основних технологій ШІ, що активно використовуються в бізнесі.
Значну частку розробок в області ШІ займає машинне навчання, яке передбачає надання штучному інтелекту алгоритмів, які дають йому можливість створювати власні алгоритми дій. Результат — розв’язання поставлених задач з мінімальним залученням людських ресурсів.
Технологія Глибинного навчання побудована на нейронних мережах і дає можливість краще навчатись з використанням неструктурованих даних. Ще однією важливою технологією є розпізнавання мови.
Використання ШІ в оптимізації бізнес-процесів має декілька важливих переваг:
Існує декілька відомих компаній, які активно використовують ШІ у своїй діяльності.
Netflix використовує ШІ для надання персоналізованих рекомендацій, прогнозування попиту з використанням штучного інтелекту. Компанія Amazon також покращує показники продажів, використовуючи ШІ для створення релевантних рекомендацій для користувачів. Технології штучного інтелекту активно використовуються компанією Uber для прогнозування поїздок та попиту, а також ведеться розробка чат-боту, що дозволить покращити обслуговування клієнтів компанії та дозволить автоматизувати окремі процеси.
Booking.com надає користувачам рекомендації з використанням ШІ та створила планувальник подорожей на основі вищевказаних технологій. AI Trip Planner може реагувати на питання користувачів, різноманітні уточнення та їх потреби. В підсумку бот надає оптимальну пропозицію для мандрівників.
Таких прикладів можна навести доволі багато. Українські компанії не відстають від світових трендів та активно впроваджують ШІ. Наприклад, ритейлер Fozzy Group використовує персоналізовані рекомендації та розробив власне ШІ-рішення, яке може розпізнавати страви в закладі та формувати оплату за них.
Однією з найбільш розвинутих компаній в галузі ШІ є Stobox Group. Використовуючи технологію, вони змогли оптимізувати витрати компанії як щодо коштів, так і часу. Клієнти отримують доступ до ШІ, а саме до бази знань та досвіду, і мають змогу отримати релевантну інформацію відповідно запиту щодо токенізації. ШІ використовується для різноманітних внутрішніх процесів, серед яких створення планів контенту, персонажів бренду, та інше.
Платіжний оператор PayPal використовує технологію машинного навчання для аналізу масштабної кількості даних щодо транзакцій, виявлення можливих шахрайських схем. Це дозволяє системі гарантувати безпеку та суттєво знизити ризики втрати коштів від шахрайських дій. Компанія Rozetka використовує систему для прогнозування попиту користувачів на товари та оптимізації процесів доставки.
Українська ІТ-компанія Genesis спеціалізується на розробці програмного забезпечення для автоматизації операцій в банківській сфері та використовує технології ШІ для рішення задач в секторі ризик-менеджменту, проведення аналізу даних щодо фінансів, автоматизації різних процесів.
Серед секторів застосування технологій ШІ в Україні окремо варто розглянути медицину. Компаня Інтермедика створила систему для діагностики. Сервіс використовує нейромережі для розпізнавання ознак хвороб на рентгенівських знімках, що дає можливість більш точно встановити діагноз та призначати відповідне лікування.
Штучний інтелект застосовується в плануванні та управлінні логістикою українською компанією SoftServe, компанією Datrics в системі аналізу даних для фінансових рішень та в інших сегментах.
Попри значний прогрес, використання ШІ в Україні знаходиться ще на початкових стадіях, але вже розглядається як доволі перспективний сегмент для розвитку бізнесу та економіки.
Одним з ризиків використання ШІ в бізнес-процесах є втрата роботи для великої кількості людей у випадку подальшого розвитку та розширення використання технології.
Суперечки з цього приводу відбуваються і в правовому полі. В той самий час на території України, як і в більшості світових країн станом на зараз немає нормативних актів, шо регулюють використання ШІ. У 2020 році була розроблена Концепція розвитку штучного інтелекту, що містить визначення ШІ і особливості проблематики та можливих позитивних результатів його впливу у різних життєвих сферах. Реалізація Концепції планується до 2030 року.
Крім того, Мінцифри затвердило дорожню карту регулювання ШІ в Україні на законодавчому рівні, що передбачає приєднання до методології оцінки ризиків та впливу систем ШІ на права людини, демократію та верховенство права та в подальшому ухвалення нормативного акту за зразком європейського. Реалізація планується до 2027 року.
При створенні нормативної бази необхідно враховувати стандарти та законодавство в ЄС. Дев’ятого грудня 2023 року Європарламент та держави-члени досягли згоди щодо першого AI Act, який має на меті глобальне регулювання штучного інтелекту. Європарламент зміг випередити навіть США та Великобританію. Поки невідомо, що включатиме в себе фінальний текст нормативного акту, але він має на меті регулювання подальшого розвитку ШІ на конкретних правилах, що зменшують ризики для людства та спрямовані на захист прав людини. Закон має вплинути на такі питання:
Використання технологій ШІ на практиці можливо в різних сферах діяльності.
Перш за все, ШІ може стати надійним помічником в секторі охорони здоров’я. Такі рішення вже використовуються новітніми закладами для діагностичної візуалізації та дають можливість фахівцям більш детально оцінювати стан пацієнта, зокрема його внутрішніх органів, тканин та кісток. Це значно знижує ризики різноманітних помилок, які можуть навіть становити загрозу життю пацієнтів.
Технології ШІ здатні самостійно встановлювати діагнози з точністю до 94%, автоматично проводити призначення лікування, беручи за основу тисячі ідентичних записів.
Доречним стане і застосування в секторі фінансів. ШІ активно використовують трейдери для проведення дослідження та прогнозів ситуації на ринку. ШІ може доволі швидко проводити аналіз фінансової звітності компаній, різноманітних новин, інших факторів впливу на ринкове середовище, порівняти з даними минулих торгів, згенерувати рекомендації щодо інвестування в акції тієї чи іншої компанії. Існують і самостійні трейдери, які здатні купувати акції за сприятливих умов.
Інструменти на базі технологій ШІ використовують безліч банківських організацій та різноманітних кредитних установ для проведення скорингу клієнтів та зниження вірогідності шахрайства.
Логістичний сектор в Україні вже активно використовує ШІ, що дозволяє уникати помилок в процесах транспортування, упаковки продукції. Алгоритми мають здатність до самонавчання, тому система може адаптуватись до відповідних бізнес-процесів та потреб конкретних компаній, враховуючи різні фактори: види товару, особливості ланцюгів поставок, точки для відвантаження та обсяги.
Системи використовуються і в індустрії дизайну. По-перше, ШІ дозволяє провести автоматизацію рутинних завдань, серед яких створення проектних документів, обробка зображень та інше. Системи дозволяють створити креативні ідеї, в тому числі доволі масштабні, провести тестування. Фахівці використовують сервіси ШІ для створення нестандартних рішень, подальшої їх оптимізації.
Активно впроваджуються системи в аграрному та промисловому секторі, при створенні контенту для веб-ресурсів, інших секторах бізнесу. Використання таких рішень можливо і при проведенні маркетингових заходів, ринкового аналізу в будь-яких секторах бізнесу.
Існує чимало ризиків, пов’язаних з розвитком ШІ, від втрати робочих місць до використання з метою шахрайства. Необхідно створити надійні протоколи безпеки та систематичної оцінки наслідків впровадження таких систем.
Проте є багато переваг розвитку систем штучного інтелекту. Профільні фахівці роблять прогнози. Штучний інтелект зможе самостійно створювати лікарські засоби, унікальні лікувальні програми, використовуючи аналіз зображень, великих наборів даних, розробляти різні технологічні процеси та нові речовини з необхідними властивостями.
В майбутньому розвиватимуться технології і в освітній сфері. Зросте ефективність навчання завдяки персоналізації процесу для кожного студента або учня, з урахуванням потреб та здібностей.
ШІ буде здатний створювати нові формати для бізнесу, зокрема в розважальному секторі, в будівництві, розробки розумних будинків, створювати енергоефективні технології.
За загальними прогнозами частка ШІ в різних секторах діяльності та життя людини зростатиме і далі, і до 2030 року може проникнути в різноманітні сфери життя. Водночас розвиток технологій можливий тільки в тісній взаємодії та під контролем людини, оскільки вже зараз окреслюють випадки, коли робота ШІ призводила до різних ризиків в бізнесі та помилок в окремих секторах діяльності. Але при правильному розподілі задач між людиною та технологіями ефективність роботи зростатиме в рази.
Джерело: https://blog.youcontrol.market/