Завдяки системі е-Консул сервіси МЗС для громадян України за кордоном стануть набагато доступнішими

Кабінет Міністрів України ухвалив постанову про інформаційно-комунікаційну систему «е-Консул», яка забезпечить нову якість та доступність сервісів МЗС для громадян України за кордоном.

Станом на серпень 2024 року МЗС вже створило цифрову платформу, на якій в закритому режимі тестуються оновлена електронна черга, електронні кабінети заявника та консула, автоматизовані пілотні послуги у сфері нотаріату, оформлення довідок тощо.

МЗС також продовжує працювати над підключенням системи до державних реєстрів та інформаційних баз, що дозволить скоротити операційний час надання громадянам сервісів МЗС на 30-80%, залежно від типу послуги. 

Нова система поступово позбавить громадян необхідності надавати вже наявні у держави дані чи документи,  уможливить запровадження перших дистанційних послуг, задля отримання яких взагалі не буде потреби у відвіданні консула. 

Очікується, що українці зможуть скористатися оновленою системою вже цьогоріч. Нині вона проходить необхідні безпекові перевірки, тестування на наявність вразливостей, міцність алгоритмів шифрування даних  та стійкість до пікових навантажень.

Після запуску цьогоріч модернізованої системи «е-Консул» та оцінки аналітичних даних, МЗС планує нарощувати темпи цифровізації консульської сфери і протягом наступного, 2025 року. Ми будемо збільшувати частку дистанційних послуг, інтегрувати онлайн-платежі, шеринг документів у Дії спільно з Міністерством цифрової трансформації, та низку технологічних рішень, які зроблять сервіси МЗС доступнішими для громадян.

Можливості та зручність консульської інформаційної системи зростатимуть поетапно — зі збільшенням підключень до державних інформаційних ресурсів та з урахуванням зворотного звʼязку від користувачів. 

Потреба у модернізації системи «е-Консул» та спрощенні доступу до консульських послуг МЗС постала особливо гостро в умовах повномасштабної війни. За кордоном нині перебуває близько 7,5 мільйонів громадян України, більша частина з яких виїхали вимушено через російське вторгнення. Цій категорії заявників особливо потрібна консульська допомога через втрачені документи, невирішені майнові питання, влаштування дітей тощо. І хоча МЗС залучило максимум з наявних ресурсів, вчинивши за 2022-2023 роки понад 2 млн консульських дій силами фактично 300 консулів, попит на отримання консульських послуг залишається вкрай високим та об’єктивно перевищує можливості консульських служб більшості  країн світу.  

Саме тому з листопада 2023 року МЗС розпочало амбітний проєкт з модернізації консульських інформаційних систем, який дозволить за кошти міжнародної технічної допомоги, зокрема Міжнародної організації міграції, Програми розвитку ООН та Управління верховного комісара у справах біженців ООН, автоматизувати бізнес-процеси та підвищити ефективність роботи консульських установ.

Охочим якнайшвидше скористатися усіма перевагами нових сервісів МЗС радимо заздалегідь подбати про можливість проходження віддаленої ідентифікації через портал id.gov.ua (як це зробити за кордоном: Електронна черга | Міністерство закордонних справ України (mfa.gov.ua)). Саме попередня ідентифікація дозволяє системі та консулу почати працювати над наданням послуги задовго до візиту або ж взагалі  скасувати потребу у персональній присутності.