Експорт залізорудної та металургійної продукції продовжує підтримувати українську економіку в умовах війни
Традиційно гірничо-металургійний комплекс є експортно-орієнтованою галуззю. За І півріччя 2024 року експорт залізняку становив 18,3 млн т на загальну суму $1,6 млрд, напівфабрикатів та металопрокату – 2,9 млн т на $1,7 млрд. Такі обсяги відвантажень роблять продукцію ГМК вкрай значущою для роботи всього українського транспортного комплексу.
Експортні вантажі компаній ГМК займають приблизно до 35% портової перевалки та 45% залізничних вантажних перевезень на експорт.
Морський експорт
За І півріччя 2024 року шість українських портів сумарно обробили 53 млн т вантажів, що на 68% більше, ніж за аналогічний період 2023 року. Нагадаємо, що у 2023 році українські порти збільшили перевалку вантажів на 5% р/р. – до 62 млн т.
Переважна більшість цих вантажів (64%) – це аграрна продукція. Інші товари – понад 19 млн т (36%) – становили переважно вантажі ГМК – залізна руда та метали. Загалом в українських портах за січень-червень опрацьовано 6046 суден.
Головним чинником збільшення перевалки є успішна робота морського коридору. Загалом коридором майже за рік (серпень-2023 – середина липня-2024) перевезли 57,5 млн т вантажів, з них 39 млн т продукції АПК. З початку роботи морського коридору в українських портах вже опрацьовано 2059 суден. Для українських компаній дуже важливо і те, що через коридор вже надходить імпорт, а також налагоджено перевезення контейнерів.
Незважаючи на відносно успішну роботу коридору, ризики ракетних ударів по суднах та портовій інфраструктурі залишаються високими. Водночас на початку липня Туреччина, Румунія та Болгарія розпочали розмінування у Чорному морі, щоб допомогти українському експорту та загальній безпеці морських перевезень у Чорноморському регіоні.
Залізничний транспорт
За І півріччя «Укрзалізниця» перевезла 90,3 млн т, що на 19,7 млн т, або 28% більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. З них 40 млн т перевезено у внутрішньому сполученні, 45 млн т у напрямку західного кордону та портів та 5 млн т – імпорт. За видами вантажів переважали перевезення руди (22,9 млн т), зернових (22,5 млн т), вугілля (12,5 млн т) та будматеріалів (13,7 млн т).
Збільшення експортних перевезень вантажів ГМК за січень-червень було на такому рівні:
- залізна та марганцева руда – майже вдвічі, до 17,9 млн т;
- чорні метали – на 6%, до 2,46 млн т.
За січень-червень експорт вантажів у напрямку портів зріс у 2,6 рази – до 28,7 млн т. Експортне сполучення у напрямку сухопутних переходів знизилося на 7,4% – до 16,1 млн т. Це пов’язано з роботою морського коридору та перенаправленням вантажів із західних кордонів у бік чорноморських портів.
Джерело: https://gmk.center