Експорт брухту з України у 2024 році перевищив 290 тис. т

Експорт брухту чорних металів з України за підсумками 2024 року зріс на 60% порівняно з 2023 роком – до 293,2 тис. т. У 2023 році обсяги відвантажень сировини за кордон перевищили 182,5 тис. т, що в 3,4 раза більше р./р., тоді як у 2022-му показник був на рівні 54,1 тис. т.

У 2021 році на ринку брухту України відбулося різке зростання експорту. Зокрема, за рік було відвантажено 615,7 тис. т сировини, тоді як у 2020-му ці обсяги були на рівні 35,8 тис. т, а 2019-му – 42,2 тис. т. Сплеск експорту був викликаний висхідною тенденцією в глобальній металургійній галузі після спаду в період COVID-19. Основним споживачем сировини стала Туреччина – 539,3 тис. т, яка того року збільшила виробництво сталі на 12,7% р./р., до 40,1 млн т. Водночас Україна у 2021 році також збільшила виплавку сталі на 3,6% р./р., до 21,4 млн т, й різке збільшення відтоку критично важливої сировини викликало занепокоєння у металургів.

На той час в Україні діяло мито на експорт брухту в розмірі €58/т, яке не було достатньо дієвим. Металурги звернулись до влади щодо посилення обмежень, й наприкінці року, згідно Указом Президента від 10.06.1997 №503/97 офіційно набрало чинності нове мито на експорт металобрухту у розмірі €180/т.

У 2022 році експорт сповільнився у зв’язку з пристосуванням ринку до роботи в умовах воєнного стану. Окрім того, скоротився список компаній, які спеціалізуються на операціях з металобрухтом, зокрема, у зв’язку з тим, що більшість з них перебувають на тимчасово окупованих територіях або в зонах активних бойових дій. Але вже у 2023 році активність на ринку поступово відновилась, а експорт зріс в рази. При цьому, список кінцевих споживачів також зазнав значних змін. Зокрема, прямі поставки до Туреччини припинились після 2022 року, натомість відвантаження до країн ЄС значно зросло.

Так, Польща у 2023 році спожила 160,6 тис. т сировини українського походження, а у 2024 році – 248,6 тис. т. При цьому, у 2023 році польські металурги скоротили виплавку сталі на 13,1% р./р. – до 6,44 млн т, а у 2024-му – збільшили на 10,1% р./р., до 7,1 млн т.

Експорт брухту з Польщі, за даними Eurostat, у 2022 році складав 764,39 тис. т, а у 2023-му перевищив 1,29 млн т (+69,9% р./р.). За 11 місяців 2024-го показник був на рівні 1,15 млн т, що за підсумками року також наблизиться до 1,3 млн т. Примітно, що саме з 2023 року поставки польського брухту до Туреччини відзначаються різким зростанням: 176,74 тис. т у 2022-му, 228,27 тис. т у 2023-му, та 452,71 тис. т за 11 місяців 2024 року.

Як раніше зазначав президент асоціації «Укрметалургпром» Олександр Каленков, український металобрухт вивозять через Євросоюз, де діє пільгове експортне мито в розмірі €3 за тонну, і вже звідти сировину перенаправляють до реальних споживачів у Туреччині. Він наголосив, що експортувати сировину одразу до Туреччини коштувало б €180 експортних мит – і на цьому український бюджет вже втратив понад 350 млн грн.

Згідно з даними Access2Market, наразі поставки брухту в ЄС з України не окладаються експортним митом, тобто тариф встановлений на рівні 0%. Таким чином, країни ЄС можуть використовуватись для реекспорту критично важливої сировини в обхід експортного мита та додаткових надходжень в бюджет України.

В умовах ускладненого збору сировини масове вивезення брухту за кордон загрожує стабільності роботи української металургійної галузі й здійсненню планів щодо нарощування виробництва сталі.

Джерело: https://gmk.center