Ведення бізнесу
У січні-червні 2024 року експорт агропродовольчої продукції з України склав близько 12,4 млрд дол., тобто на 5 % більше у порівнянні з відповідним періодом 2023 року.
Спостерігалось зростання експорту м’яса і субпродуктів – 505 млн дол. (+ 15 %) при обсязі в 237 тис. т (+ 5 %). Це стало можливим завдяки збільшенню продажів на зовнішніх ринках м’яса птиці – 226 тис. т (на 6 %) вартістю 463 млн дол. (на 18 %). Звертає на себе увагу нарощування експортних продажів ковбас до 2,8 млн дол. (+ 57 %), а також готових і консервованих м’ясних продуктів – 23,9 млн дол. (+ 146 %).
Незначно збільшились (на 3 %) доходи від збуту за рубежем українських молокопродуктів, знаходячись на рівні майже 98 млн дол. В розрізі основних товарних позицій тут виділялись: сухе та згущене молоко – 40 млн дол. (+ 8 %), сири – 24 млн дол. (+ 29 %), масло і молочні пасти – 16 млн дол. (- 37 %). Загальний експорт молочних продуктів в кількісних обсягах теж зріс, перевищуючи 50 тис. т. Продовжується позитивна динаміка стосовно морозива – 7,3 тис. т на суму 24,5 млн дол., підсумкове збільшення орієнтовно на третину.
Цікава ситуація склалась в експорті яєць, адже його зростання в натуральному виразі до 33 тис. т (на 27 %) супроводжувалось зниженням виручки (34 млн дол., — 3 %) внаслідок зменшення цін – 1022 дол/т або 26572 дол/контейнер 26 т.
Відчутно вдалось покращити продажі меду на міжнародному ринку, що сягнули 48 тис. т (+ 95 %) і принесли більше 91 млн дол. (+ 52 %) виручки. Однак несприятливим фактором для солодкого продукту стало чергове зменшення вартості 1 тонни, яка в середньому становить цьогоріч 1900 дол.
Робити висновки щодо овочевих культур в даний час зарано, але за результатами шести місяців нинішнього року помітно підвищились доходи експортерів цибулі й часнику (2,3 млн дол., у понад 100 разів) та заморожених овочів – майже вдвічі, до 5 млн дол. Разом з тим, багатократно зростає експорт консервованих томатів – 20 млн дол. (у понад 20 разів). Більшою стала виручка й від зовнішніх продажів консервованих незаморожених овочів – 7 млн дол. (+ 33 %).
Плодово-ягідна продукція принесла експортерам відразу наполовину більше доходів у порівнянні з 2023 роком, а саме 143 млн дол. Основними товарними позиціями в даній групі залишаються волоські горіхи (55 млн дол.), заморожені ягоди і фрукти (54 млн дол.), зерняткові культури (15 млн дол.). Ці продукти також продемонстрували збільшення продажів в кількісному виразі: волоські горіхи – 19 тис. т (+ 44 %), заморожені плоди – 38 тис. т (+ 35 %), яблука і груші – 28 тис. т (+ 23 %).
Паралельно вдалось покращити вартісні показники для варення, желе й мармеладу – 9 млн дол. (+ 65 %), консервованої плодово-ягідної продукції – 6 млн дол. (+ 20 %), соків – 97 млн дол. (+ 61 %).
Продовжуються коливання експорту пшеничного борошна, якого в першому півріччі поточного року вивезено менше – 37 тис. т (- 55 %) на суму 10 млн дол. (- 60 %). Натомість українські макаронні вироби стали користуватись ще більшим попитом за рубежем – 14 тис. т (+ 40 %) при виручці у 30 млн дол. (+ 30 %).
У 2024 році маємо подальше зростання показників експорту всіх груп солодощів, зокрема кондитерських виробів з цукру – 44 тис. т (+ 10 %) вартістю 99 млн дол. (+ 18 %). Какао-продуктів і шоколаду реалізовано на міжнародному ринку в обсязі 25 тис. т (+ 17 %) на суму 97 млн дол. (+ 38 %), а хлібобулочних кондитерських виробів – 48 тис. т (+ 25 %) при виручці 119 млн дол. (+ 32 %).
Попри триваючу третій рік повномасштабну війну, експорт продуктів з доданою вартістю в абсолютній більшості товарних найменувань рослинного (овочева і плодово-ягідна продукція), тваринного походження (м’ясна, молочна група, яйця, мед), а також цукру, солодощів і виробів з тіста характеризується зростаючими показниками. Втім, подальше зниження цін на мед, яйця і заморожені ягоди не дозволяє профільним експортерам автоматично отримувати більшу виручку.
Згідно інформації Української Асоціації Аграрного Експорту, країни Європейського Союзу залишаються визначальним ринком збуту для багатьох груп продовольства, включаючи плодово-ягідну продукцію. В той же час, у 2024 році вдалось значно посилити нашу присутність на ринку меду Сполучених Штатів, вдало використовуючи можливості для диверсифікації географії його продажів. Таким чином, загальний експорт товарів з доданою вартістю, все ще перебуваючи під зовнішніми обмеженнями, і загрозами, пов’язаними з війною, завдяки правильним пріоритетам та адаптації галузевих підприємств, поступово виходить на стабільно високий рівень продажів, що забезпечуються визнаною іноземними споживачами якістю і сформованим позитивним іміджем в зарубіжних компаній-контрагентів.
Джерело: https://uaexport.org/