Ведення бізнесу
Зовнішньоторговельний оборот товарів України з країнами світу в 2023 році незначно зменшився, у порівнянні з попереднім періодом, всього на 1,4%, та складав $98 млрд. Але дефіцит торгівлі товарами є суттєвим, і становить $26,4 млрд, але такі зміни є закономірними, враховуючи підрив країною-агресором Каховської ГЕС, що спричинило дефіцит води в індустріальних центрах України, та блокування традиційних логістичних маршрутів у 2023 році, як морських, так і автомобільних.
Вартісний обсяг українського експорту в 2023 році знизився на 18,7% порівняно з 2022 роком та склав $35,8 млрд, це один із найнижчих показників за останнє десятиліття. Дефіцит водних ресурсів, фактично призвів до зупинки підприємств ГМК, а логістика продовжує залишатися ключовою проблемою для українського експорту. З усіма проблемами та викликами Україна експортувала 99,8 млн тонн товарів. Це на 112 тисяч тонн більше, ніж у 2022 році. Цього вдалося досягти за рахунок зростання експорту новим морським маршрутом, вздовж територіальних вод країн-партнерів. Оскільки експорт новим українським морським коридором доступний не лише для зерна, а для всіх товарів, експорт металу та напівфабрикатів зріс на 40%, плоского прокату – на 45,3%. Загалом за 2023 рік експорт морем збільшився на 1 млн тонн порівняно з попереднім роком.
Також відбулось зростання експорту контейнерними перевезеннями – 86% залізничним і 36% автомобільним транспортом. Це найефективніший спосіб транспортування продукції з доданою вартістю.
У 2023 році відбулось збільшення експорту меблів як за обсягом, так і у грошовому вираженні – відповідно на 11% та 7%, а також зростання експорту цукру в 1,7 раза.
Водночас, через польську блокаду кордонів відбулося скорочення експорту автомобільним транспортом на 18,3% менше в грудні порівняно з листопадом, хоча загалом скорочення в річному обчисленні склало лише 0,7%.
Також, відбулося падіння розміру виручки наймасовішого експортного товару кукурудзи (26,2 млн тонн): при фізичному зростанні на 5% виручка впала на 16,8%. Проблема не тільки в падінні світової ціни. Середня ціна української кукурудзи – $188 за тонну – була значно нижчою за нинішню. Середня світова ціна – $227 за тонну. Різниця в $39 – це знижка через проблеми з логістикою та перерозподіл прибутку до сусідніх країн – Польщі та Румунії, звідки перепродується більшість нашого зерна.
Що стосується імпорту, то, він становив $62,2 млрд та збільшився у порівнянні з 2022 роком на 12,5%. Найбільше в Україну ввозили: пальне – $7,8 млрд, ліки – $1,7 млрд, БПЛА – $681 млн, автомобілі та товари для сільського господарства (добрива та засоби захисту рослин).