Ведення бізнесу
Скорочення участі держави в управлінні підприємствами, розробка стратегії управління державним та комунальним майном та запровадження єдиних правил розпорядження ним, можливість створення центру експертизи в Уряді щодо питань управління державними компаніями – питання, які порушували учасники круглого столу «Управління державною та комунальною власністю» в рамках обговорення НЕС-2030.
«У державній власності на сьогодні, за різними оцінками, перебуває від 3300 до 3600 підприємств. Чому різні оцінки? Тому що є підприємства, які важко порахувати й взагалі знайти. І ще понад 10 тисяч комунальних підприємств. На жаль, за роки незалежності держава та органи місцевого самоврядування не стали ефективними управлінцями державної та комунальної власності. Дуже багато збиткових державних підприємств. Ми бачимо створення великої кількості комунальних підприємств, які спотворюють конкуренцію на місцевих ринках. А відсутність координації ускладнює процес прозорого управління зазначеними підприємствами», — повідомила під час заходу заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Світлана Панаіотіді.
Наразі понад 1360 державних підприємств в Україні не здійснюють фінансово-господарської діяльності. Уряд підтримує приватизацію державних підприємств та продовжує скорочення участі держави в економіці. Як наголосив голова підкомітету ВР з питань регулювання публічних закупівель та ефективного управління державним і комунальним майном Олексій Мовчан, важливим є досягнення консенсусу щодо управління державним та комунальним майном. Саме тому важливою є розробка і затвердження Національної економічної стратегії.
«Нам всім потрібен цей документ, який буде стосуватися єдиної стратегії з управління державним та комунальним майном, щоб ми мали цю методичку на різних рівнях», — підкреслив Олексій Мовчан.
Своєю чергою, заступник Голови ФДМУ Денис Кудін повідомив, що держава щороку втрачає як мінімум 37 млрд грн чистого прибутку через неефективне управління державними підприємствами.
«Усі державні підприємства мають 760 млрд грн активів по балансовій історичній вартості. Прибуткові серед них згенерували 19 млрд грн прибутку. Інші підприємства згенерували 18 млрд грн збитку. Це означає, що чиста сукупна прибутковість державних підприємств дорівнює 1 млрд грн. При ціні активів 760 млрд, для повної їх окупності треба 760 років», — наголосив Денис Кудін.
За словами директора ДП «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ» Олексія Соболєва, проблемою також є існування різних правил для споріднених або однакових активів: наприклад, приватизація та відчуження державного майна відбуваються за різними підходами. Тож необхідним є запровадження єдиних синхронізованих правил розпорядження майном.
При цьому голова Офісу реформ Кабінету Міністрів України Антон Ященко наголосив, що для ефективного та централізованого процесу управління державним та комунальним майном необхідно створити спеціальну інституцію.
«Є розуміння, що тенденція йде до децентралізації функцій управління майном. Тож необхідна стратегічна комунікаційна підтримка реформи та ініціатива щодо створення інституції централізованого управління і центру експертизи в Уряді щодо питань управління державними компаніями», — підкреслив Антон Ященко.
На його думку, принципами, за якими інституція централізованого управління працюватиме, мають стати: передача функцій з управління від міністерств до нової інституції; забезпечення професійного управління, у тому числі ринкової оплати праці; забезпечення максимальної прозорості й доступу до інформації для населення.
Серед пріоритетів НЕС-2030 також проведення корпоратизації управління усіх ДП (крім казенних); проведення прозорих конкурсів керівників та членів наглядових рад ДП з метою відбору компетентних кандидатів; проведення аналізу та формування переліку корпоратизованих ДП, які є найперспективнішими для здійснення IPO у найближчому майбутньому; зобов’язання усіх ДП своєчасно подавати повну інформацію щодо результатів їх діяльності тощо.
Нагадаємо, на основі широкого обговорення НЕС-2030 буде розроблено проєкт рішення Уряду щодо формування економічної політики до 2030 року, затверджено Пріоритети для Програми дій Уряду на 21-23 рр. та перелік пріоритетних законів на наступні три роки. Процес розробки НЕС-2030 є відкритим та транспарентним. Цей документ не тільки демонструє економічний потенціал держави, але й пропонує конкретні механізми для його реалізації з чіткими строками та KPI.
Джерело: Урядовий портал