Рисунок 3. Як працювали українські підприємства
Досвід країн Центральної та Східної Європи, в яких були конфлікти у нещодавньому минулому (Боснія і Герцеговина, Грузія, Косово тощо), підказує, що війна має довгострокові негативні наслідки для здоров’я та людського капіталу працівників, і що дуже важко реінтегрувати тих, хто виїхав, рятуючись від конфлікту, і вирішив повернутися після війни.
Тому відбудова має включати надзвичайні заходи, спрямовані на подолання наслідків війни, а також структурні реформи, покликані усунути наявні неефективності українського ринку праці.Після закінчення війни ми пропонуємо чотири основні види політики на ринку праці:
1 – Інвестування в людський капітал майбутнього
Пандемія та війна створили величезні прогалини в освітніх показниках, оскільки школи часто закривалися, запроваджуючи в найкращому випадку дистанційне навчання. Усунення прогалин в освіті, накопичених за останні три роки, має бути пріоритетом під час відбудови України (це можуть бути такі програми як репетиторство, наставництво, позашкільні заходи, літні табори тощо).
Водночас війна знищила мільйони робочих місць, деякі з яких не повернуться. Тому надзвичайно важливим буде перенавчання працівників, що сприятиме їхньому перерозподілу до галузей, які, ймовірно, найактивніше розвиватимуться у післявоєнний період (будівництво, машинобудування, охорона здоров’я, ІТ).
2 – Більш ефективно використовувати існуючий людський капітал
Буде важливо заохочувати економічну активність жінок, одночасно підтримуючи дітонародження (тобто розвиваючи інфраструктуру догляду за дітьми). З поширенням безробіття серед молоді можна боротися, спираючись на німецьку традицію вищої освіти (Fachhochschule).
Крім того, одним із головних викликів буде інтеграція внутрішньо переміщених осіб до місцевих ринків праці. Ці люди втратили як фізичний капітал, так і свої соціальні зв’язки. Слід запровадити постійні грошові виплати (щоб уникнути ризику бідності) та одноразові виплати (щоб полегшити доступ до кредитів і стимулювати відновлення бізнесу), разом із субсидованою зайнятістю (наприклад, громадські роботи) і програмами допомоги в пошуку роботи. Часто ВПО переїхали в регіони, де бракує робочих місць за їхніми спеціальностями, тому програми перепідготовки можуть бути дуже корисними.
3 – Захищати набільш вразливі групи
У таких складних умовах втрата роботи може мати дуже серйозні наслідки. Саме тому допомогу з безробіття слід реформувати, розширивши часткове страхування на випадок безробіття: потрібно дозволити одержувачам допомоги одночасно працювати на низькооплачуваній роботі.
Коли війна закінчиться, ветеранів війни може бути до мільйона. Факти свідчать про те, що повернутися до цивільного життя їм непросто, тому потрібно буде запровадити заходи тимчасової підтримки (податкові пільги для тих, хто їх найме, субсидії на навчання тощо). Широкомасштабний достроковий вихід на пенсію є неможливим у світлі демографічних змін. Однак, для літніх працівників із застарілими навичками можна запровадити схеми переходу до пенсії шляхом продовження терміну виплат з безробіття.
Особливу увагу слід приділяти вразливим працівникам. Кількість людей, які отримали тілесні ушкодження під час війни, продовжує зростати, а психологічні наслідки конфлікту є тяжкими. У процесі відбудови слід забезпечити можливості працевлаштування та інфраструктуру, придатну для людей з обмеженими можливостями, а також програми психологічної підтримки.
4 – Сприяння поверненню ідей, якщо не людей
Україна зазнала великої втрати населення, і це може бути не тимчасовим. Чим довше триває війна, тим більша ймовірність того, що біженці залишаться в приймаючих країнах навіть після закінчення конфлікту. Тим не менш, біженці та працівники в Україні можуть тісно співпрацювати: віддалена робота та географічна близькість (найбільша частка біженців, згідно з даними УВКБ ООН (1,6 мільйона зареєстрованих для тимчасового захисту) перебувають у Польщі) можуть зменшити масштаби витоку мізків, пов’язаного з міграцією кваліфікованих працівників. Найбільше зростання експорту з колишньої Югославії було зареєстровано в секторах із найбільшим відсотком біженців у Німеччині. Пандемія розширила дистанційну роботу: це може бути додатковим способом повернути в Україну частину людського капіталу, який виїхав під час війни та не повернувся фізично.
Ця політика має здійснюватися за технічної та економічної підтримки Європейського Союзу. Процес вступу України до ЄС може стимулювати, як і під час минулих розширень ЄС, значне покращення якості інституцій в Україні. Деякі політики також потребуватимуть фінансування ЄС, наприклад, через розширення програми SURE (тимчасова підтримка для зменшення ризиків безробіття в надзвичайних ситуаціях). Прогрес у впровадженні цих політик потребує постійного моніторингу. Створення в Україні динамічного і сучасного ринку праці в інтересах усього континенту.
Джерело: https://voxukraine.org/