Центр розвитку інновацій, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проєкт Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу та в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України провели дослідження стану та потреб українського бізнесу під час воєнного стану.
Період опитування: 25.05–10.06.2022. Всього проаналізовано 877 власників та CEO бізнесів.
Ключові результати дослідження
1. Стан активності бізнесу
Близько 50% бізнесу не працюють.
46,8% підприємств повністю або майже повністю припинили роботу з 24 лютого.
При цьому 4,5% вказують на те, що знайшли можливість навіть збільшити обороти, порівнюючи з довоєнним періодом. Ситуація майже не змінилася, порівнюючи з травнем 2022 року.

Більшість бізнесу бере активну участь у боротьбі за незалежність:
- 93,4% — залучені в допомогу країні під час війни;
- близько 70% — безпосередньо залучені у волонтерську діяльність.

2. Втрати бізнесу за час активної фази війни
Прямі втрати бізнесу
- близько $85 млрд — загальні прямі втрати бізнесу за три місяці війни (цей показник є узагальненою самооцінкою бізнесом прямих втрат без врахування непрямих).


Релокація
- 19% — змушені були здійснити релокацію.


Врата кадрів (по відношенню на 23.02):
- 20% — скорочення або понад 1 млн співробітників (частина перейшла в ЗСУ)
- 20% — відправлено у відпустку
- 27% — скорочення зарплат

3. Очікування бізнесу
- 48% — обсяги реалізованої продукції за підсумками 2022 року (порівнюючи з 2021 роком)

- 65% — працюватимуть й отримають дохід, порівнюючи з 2021 роком:
- 50–80% — 30% бізнесу
- близько рівня 2021-го — 10%
- 5,6% — більше ніж 120–150%
- лише 33,5% — не відновлять чи майже не відновлять роботу (зараз таких близько 50%)

- 43,6% — зорієнтовані на розвиток експорту

4. Адаптація до шоку війни та наявність стратегій розвитку
- 33,4% — вже адаптувалися та мають стратегію дій
- 50,5% — у процесі обдумування та інтуїтивного управління
- 11,1% — не бачать сенсу в розвитку бізнес-стратегій, бізнес-планів розвитку з урахуванням нових реалій

5. Потреба у фінансуванні
- Загальні потреби МСБ у фінансуванні — $73 млрд
- 41% підприємств вважають пошук фінансування пріоритетом

6. Очікування щодо податкоспроможності
- У разі доступності ресурсів для реалізацій стратегій розвитку бізнес зможе заплатити до бюджету стільки ж та навіть трохи більше, ніж планував на 2022 рік до 24.02.2022

7. Що заважає бізнесу відновлюватися:
- Зростає масштаб незадоволеної потреби в ресурсах для розвитку.
Респонденти з опцій вибирали топ-7 перешкод. Їх рейтинг:
- Відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів на внутрішньому ринку — 62%
- Непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку — 48%
- Відсутність достатнього капіталу — 43%
- Непередбачувані дії держави, що можуть погіршити стан бізнесу — 29%
- Недоступність кредитних коштів, зокрема програми «5–7–9», кредитів під 0% тощо — 28%
- Зруйнованість ланцюгів постачання — 26%
- Неефективна, довга, дорога логістика — 23%

Відсутність зауважень до підтримки з боку громад та ОДА (ОВА) пояснюється низьким рівнем взаємодії та поінформованості про програми підтримки бізнесу.

Переглянути повну версію дослідження можна у pdf-форматі за лінком.
Для довідки
Публікація підготовлена Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу, Міністерства цифрової трансформації, Міністерства економіки, Міністерства фінансів, Міністерства розвитку громад та територій та Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України та Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Публікація відображає позицію авторів і не обов’язково відображає думку Європейського Союзу. Дослідження підготовлене в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України.
Джерело: https://business.diia.gov.ua/