«Укрзалізниця» у 2022 році скоротила обсяги перевезень сталевої продукції на 57,8% р./р

Минулого року через блокаду портів залізниця стала основним видом транспорту для експортних вантажів

За підсумками 2022 року «Укрзалізниця» скоротила перевезення залізної та марганцевої руди на 45,9 млн т, або на 59,2%, у порівнянні з 2021-м – до 31,7 млн ​​т. Обсяги перевезення чорних металів за аналогічний період скоротилися на 57,8% – до 9,2 млн т.

Від початку війни українські компанії ГМК зазнавали труднощів з відвантаженням на експорт як готової продукції, так і сировини. Блокада портів змусила компанії галузі переорієнтувати відвантаження на залізницю та порти, розташовані у країнах ЄС.

Прикордонні залізничні переходи не справлялися з напливом вантажів, через що вагони з продукцією простоювали у чергах тижнями. Певною мірою черги вагонів на кордоні були пов’язані з нездатністю європейських портів обробляти вантажі, що надходять з України. Станом на 9 лютого 2023 року черга з рудою становила 7700 тис. вагонів, з металом – 666 вагонів. Найбільша черга на прикордонному переході Чоп – 4165 вагонів із рудою, на переході Ужгород – 2383 вагони із рудою.

До основних проблем для українського експорту залізницею у 2022 році можна віднести такі:

  1. Обмежена пропускна спроможність прикордонних переходів та окремих ділянок залізниць Європи. Основна проблема полягає в різній ширині залізничної колії в Україні (1520 мм) та Європі (1435 мм), а також у необхідності переставляти візки вагонів. За даними «Укрзалізниці», номінальна пропускна спроможність усіх прикордонних переходів становить понад 3400 вагонів на добу, тоді як за оцінками GMK Center – 1800.
  2. Початкова відсутність інтеграції між залізничними структурами України та сусідніх країн.
  3. Дефіцит вагонів у європейських залізничних перевізників.
  4. Відсутність достатнього обсягу перевантажувальних потужностей на кордоні.
  5. Дублювання процедур контролю в Україні та країнах Європи.

Загалом за 2022 рік УЗ перевезла 150,6 млн т вантажів, що на 52,1% менше в порівнянні з 2021-м. Експортні перевезення через західні прикордонні переходи зросли на 12,4% р./р. – до 34 млн т.

 

Джерело: https://gmk.center/ua/