Вантажообіг морських портів України у 2022 році скоротиться втричі

Вантажообіг морських портів України через масштабне вторгнення Росії до України за підсумками 2022 року скоротиться в три рази у порівнянні з 2021 роком – до 50,8 млн т.

При цьому очікувана перевалка дунайських портів у 2022 році зросте в три рази. Зокрема, обсяги обробки вантажів в Ізмаїльському порту зростуть більш ніж удвічі, до 8,6 млн т, Ренійського порту – в 5 разів, до 6,9 млн т, а порту Усть-Дунайськ – у 12,2 разів, до 783 тис. т.

«Щодо портів Великої Одеси зазначу, що перевалка усіх номенклатур вантажів велася тільки до 24 лютого. Із серпня, після відкриття зернового коридору, порти Одеса, Чорноморськ і «Південний» частково відновили свою роботу на відвантаження зернових», – заявив в.о. голови ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) Олексій Востріков, повідомляють Порти України.

Прогнозується, що за підсумками 2022 року Одеський порт скоротить вантажообіг майже втричі р./р. – до 7,7 млн т, Чорноморський порт – у 2,2 раза, до 11,7 млн т, а «Південний» – у 3,5 раза, до 15,2 млн т.

Блокада морських портів призводить до значних втрат експорту в металургії України. Щомісячна сума таких збитків сягає $420 млн. Кожного місяця Україна не може виробляти та експортувати 1,3 млн т залізної руди, 151 тис. т чавуну, 192 тис. т напівфабрикатів та 218 тис. т готової металопродукції.

У морських портах ЄС немає вільних потужностей для обробки всіх українських вантажів, тож залізничні вагони стоять у чергах на кордонах України з ЄС. Навіть під час війни 60% металургійної продукції з України доставляється кінцевим споживачам морським транспортом. Тому зростання виробництва та завантаження українських металургійних підприємств, перезапуск потужностей, що простоюють, зростання експорту можливі тільки за умови розблокування українських чорноморських портів.

Нагадаємо, у 2021 році морські порти України скоротили перевалку руди на 14,8% в порівнянні з 2020 роком – до 37,75 млн т. Загалом за 12 місяців портовики обробили 153,07 млн т вантажів, що на 3,8% менше р./р. Частка ЗРС у загальному вантажообігу портів за підсумками року склала 24,7%.

Порт «Південний» упродовж минулого року відвантажив 77% вітчизняної залізної руди від загального показника експорту сировини морським шляхом.  За рік порт обробив 29,14 млн т залізної та марганцевої руди, скоротивши показник на 15,3% в порівнянні з 2020 роком.

У січні 2022 року Південний встиг обробити 2,247 млн т ЗРС, збільшивши перевалку сировини на 5% у порівнянні із січнем минулого року. Перевалка вантажів з початком війни тривала до останнього. У середині березня Міністерство інфраструктури повідомляло, що порти Миколаїв та «Південний» продовжували часткове відвантаження руди та металопродукції, але згодом перевалка зупинилася через мінування морських шляхів та загрози піратства з боку кораблів Чорноморського флоту РФ.

Українські металурги значною мірою втратили експортні можливості через блокаду морських портів. За 11 місяців 2022 року експорт ЗРС впав на 42,9% у порівнянні з аналогічним періодом 2021-го – до 23,2 млн т. При цьому в першому кварталі було експортовано основну частину цього обсягу – 10,6 млн т.

Джерело: www.gmk.center