Ведення бізнесу
Центр розвитку інновацій, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проєкт Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу та в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України провели дослідження стану та потреб українського бізнесу під час воєнного стану серед представників Обласних військових адміністрацій (ОВА) та територіальних громад (громад).
Період опитування: 25.05–10.06.2022. Всього проаналізовано дані від 19 ОВА та 188 громад. Серед ОВА в опитуванні не змогли взяти участь 5 ОВА (Кіровоградська, Одеська, Сумська, Дніпропетровська та Херсонська). Серед громад — представники Луганської та Херсонської областей. Дані про ці регіони взято до розрахунку в окремих графіках як «складно оцінити».
Повномасштабна війна росії проти України вплинула на можливість бізнесу реалізовувати продукцію та надавати послуги. Більшість опитаних представників ОВА (58%) та громад (44%) оцінюють зменшення обороту бізнесу на рівні 10–30% (тобто, на їх думку, обсяги зменшилися до 70–90%, порівнюючи з обсягами до 24 лютого). Водночас 10% ОВА зазначають, що обсяги діяльності бізнесу не змінилися або навіть зросли (на рівні 10–30%). Представники громад оптимістичніше оцінюють ситуацію — 29% опитаних вважають, що обсяги діяльності бізнесу не змінилися або зросли.
У регіональному розподілі Житомирська ОВА відзначає про збільшення оборотів бізнесу, Закарпатська — про незмінний у порівнянні з до повномасштабною війною стан. Серед представників громад — Волинська, Хмельницька, Полтавська та Львівська області відзначають, що більша частина чи 50% бізнесу залишилась в стані до 24 лютого, а Черкаська та Миколаївська області свідчать і про зростання обсягів.
Також представники громад більш оптимістично оцінюють перспективи бізнесу до кінця 2022 року: якщо лише 26% представників ОВА зазначають, що діяльність бізнесу залишиться на рівні 2021 року або зросте, то серед представників громад такої думки дотримуються 43% опитаних.
Попри повномасштабну війну 5 ОВА очікують зростання надходжень до місцевого бюджету у 2022 році в порівнянні з 2021 роком: Вінницька, Черкаська, Хмельницька, Полтавська — на рівні 0-10%, Львівська — на рівні 10-20%. Інші ОВА очікують скорочення, серед яких більшість (53%) оцінюють, що скорочення доходів місцевих бюджетів не буде більшим за 20%. Найбільше скорочення очікують у східних та південних регіонах. 76% представників громад відзначили, що очікують падіння доходів. Серед інших опитаних, 6% громад прогнозують зростання доходів бюджету, 18% громад не змогли надати прогноз.
Більшість представників ОВА (74%) та громад (38%) оцінюють бізнес-клімат своєї області на рівні вищому за середній рівень по Україні. Водночас значна частина не в змозі оцінити поточний стан бізнес-клімату — 21% ОВА та майже 34% представників громад. Серед ОВА про складність оцінки бізнес-клімату зазначили представники Луганської, Запорізької, Харківської та Черкаської областей. Львівська та Житомирська ОВА оцінили бізнес-клімат області значно вищим за середній рівень, а Донецька — значно нижчим за середній рівень самооцінки.
Щодо самооцінки бізнес-клімату громадами — вони відрізняються в межах їх регіонів. Позитивна самооцінка домінує лише у 4 областях — Чернівецькій, Дніпропетровській, Тернопільській та Івано-Франківській оцінюють стан бізнес-клімату вище середнього по Україні. 34% громад регіонів України складно оцінити свій стан бізнес-клімату. Невизначеність домінує в 9 областях — Луганській, Херсонській, Запорізькій, Сумській, Донецькій, Рівненській, Волинській, Харківській, Чернігівській. Рейтингування регіонів за оцінкою «вище середнього».
Більшість опитаних зазначають, що знають про релоковані підприємства у своїй області (очікувано, що найбільше — представники західних та північних областей). Водночас за відповідями представників ОВА, найгостріші потреби бізнесу під час релокації:
Якщо з першими двома, за свідченням опитаних, представники місцевої влади активно допомагають, то програми наданням безповоротної фінансової підтримки наразі запровадили лише Львівська та Рівненська області. Серед територіальних громад про надання безповоротної фінансової допомоги зазначили тільки Павлоградська міська рада Дніпропетровської області та Крупецька сільська територіальна громада Хмельницької області.
Переважна більшість представників ОВА мають програми підтримки малого та середнього бізнесу. Зазвичай ці програми були розроблені до початку повномасштабної війни з періодом дії на 2021–2023 роки. Вони передбачають покращення регуляторного середовища, надання адміністративних послуг, розвиток інфраструктури підприємництва, інформаційні послуги та навчання, в окремих випадках — надання фінансової підтримки. Водночас Львівська ОВА, до прикладу, розробила Програму підтримки бізнесу на період воєнного стану, яка передбачає застосування трьох інструментів: безповоротної фінансової допомоги релокованим виробничим підприємствам, ваучерну підтримку на маркетингові послуги або послуги сертифікації, безповоротну фінансову допомогу на закупівлю обладнання в окремих виробничих галузях. Волинська, Київська та Харківські ОВА зазначили, що їх регіональні програми підтримки перебувають у розробці. Серед представників громад про наявність місцевої програми підтримки бізнесу зазначили 39% опитаних, в розробці — 23% опитаних.
Проте, як зазначалось у публікації Стан та потреби бізнесу в умовах війни: результати опитування 94,1% бізнесу не знають чи не долучені до програм підтримки від ОВА або громад.
Серед наявної в області/громадах інфраструктури підтримки бізнесу найбільш поширеними є Відділ з розвитку економіки/підтримки підприємництва у складі місцевого органу виконавчої влади; ТПП та координаційна рада з питань підприємництва.
Серед топ-перешкод для поточного відновлення та розвитку бізнесу, які зазначають як представники ОВА, так і представники громад:
Представники ОВА також зазначають зруйнованість ланцюгів постачання як одну з основних перешкод (79%).
Водночас для представників ОВА та громад найбільш актуальними для відновлення та розвитку місцевої економіки є:
Серед можливостей розвитку місцевого бізнесу важливим є підтримка експортерів та секторальних/кластерних об’єднань. Серед необхідних інструментів підтримки експортерів, найбільш актуальними з точки зору ОВА та громад є:
Для громад одним із пріоритетів також є — спрощення та пришвидшення митних процедур для експортних операцій (55%).
Пріоритети в підтримці кластерних бізнес-об’єднань (створених за секторальним, територіальним, продуктовим тощо принципом) різняться між представниками ОВА та громад. Серед спільних пріоритетів:
Додатково представники громад поділися чи відомі їм на території громади історії успіху адаптації чи розвитку бізнесу, виходу на зовнішні ринки за останні місяці під час повномасштабної війни. 27% опитаних, представники 14 областей, ствердно відповіли на це питання. Однак при цьому представники громад з 8 областей не знають про такі історії успіху на території своєї громади.
В pdf-форматі можна ознайомитися з детальними результатами опитування ОВА та територіальних громад.
Джерело: