Як інноваційні технології допомагають фермерам та аграріям

Сільське господарство часто розглядається стороннім обивателем як консервативна й відстала галузь щодо впровадження технологій. Але це досить далеко від істини. Агровиробники вже давно застосовують інновації та навіть були одними з перших користувачів самохідних комбайнів на основі штучного інтелекту. Завдяки дронам, супутниковому моніторингу, машинному навчанню, фінансовій аналітиці й багато чому іншому це десятиліття стане ще більшим проривом у сільському господарстві

До Вашої уваги представляємо три технологічні продукти для агросектору, які створили українські IT-компанії та/або використовують вітчизняні сільгоспвиробники.

 

СУПУТНИКОВИЙ МОНІТОРИНГ

Проблематика. З ростом населення на планеті й численними екологічними викликами стає дедалі важче підтримувати сталий розвиток сільського господарства та відповідати на потребу людства у все більшому обсязі їжі. Коли найкраще висаджувати різні культури? Які добрива використовувати? Як передбачити можливі захворювання рослин? Як забезпечити максимально гарний урожай? Ці та інші питання стають все більш актуальними для аграріїв.

Розв’язання. 2017 року N-iX розробила мобільний застосунок і десктопну платформу для аграріїв. Функціонал на основі супутникового моніторингу допомагає фермерам оперативно отримувати актуальні дані про врожай і проблеми на полях, запобігати хворобам культур, планувати роботу з ґрунтом, прогнозувати й підвищувати врожайність.

Для початку роботи в застосунку аграрій вводить у систему такі дані:

  • Географічне розташування ділянок, де вирощуються культури.
  • Висаджені культури або дерева. У програмі є базовий каталог культур, який створили й підтримують фахівці компанії. Наприклад, аграрій вибирає зі списку яблуні. Далі система запитує, які саме яблуні посаджені. Така точність важлива, адже потім програма аналізує дані врожайності й видає рекомендації.
  • Тип ґрунту. Фахівці N-iX працюють із провайдерами в різних країнах, які надають їм інформацію про ґрунт. Залежно від розташування поля система може підказати аграрію, який тип ґрунту саме на його ділянці. Якщо ж інформація про конкретну ділянку відсутня – фермер самостійно вибирає тип із заданого каталогу.

Після цього фермер отримує доступ до оброблених супутниковим зображенням своїх полів і широкого спектра аналітики. Наприклад, він може відстежувати, як ростуть культури по картинках зі супутника, що фахівці N-iX надсилають раз на тиждень.

Команда N-iX працює з різними провайдерами супутникових зображень. Супутники літають по своїх орбітах і цілодобово роблять гігабайти знімків. Завдання IT-фахівців – ідентифікувати потрібне зображення та взяти в роботу саме ту ділянку, яка потрібна аграрію. Якщо поле сфотографовано різними супутниками – вибирається зображення з найкращою якістю.

Після відбору знімків фахівці працюють із вегетаційним індексом (Normalized Difference Vegetation Index, NDVI). Пропрацювавши кожен піксель, вони видають нове кольорове зображення. Саме по цьому зображенню аграрій аналізує темп зростання своїх культур. І йому не потрібно виїжджати на поле за цими даними. Щодня тільки від одного із супутникових провайдерів команда N-iX обробляє 2000–7000 знімків.

Також програма аналізує, що варто змінити, щоб отримати необхідний фермеру результат. Наприклад, залежно від висадженої культури система підказує, що перед наступною посадкою потрібно підвищити/зменшити показник кислотності ґрунту.

Застосування на практиці. N-iX розробила супутниковий моніторинг на замовлення великої аграрної групи, одного з лідерів агроринків Ірландії, Великобританії, Польщі та Румунії. Мобільний застосунок і десктопну платформу аграрії цього холдингу використовують із 2017 року. «Відтоді ми продовжуємо шліфувати функціонал і щодня обробляємо дані, що надходять фермерам. Вони отримують доступ до аналізу інформації, яка дозволяє стежити за висадженими культурами, виявляти хвороби рослин і лікувати їх до того, як буде завдано серйозної шкоди. Ці та інші рішення трансформують агрогалузь. IТ робить фермерство більш стійким», –  зазначає Delivery менеджер N-iX.

 

ФОТОМЕТРІЯ В СМАРТФОНІ

Проблематика. Україна посідає шосте місце у світі за обсягом виробництва кукурудзи. «Кожному фермеру важливо заздалегідь оцінити врожайність цієї культури, щоб мати можливість спланувати перед- і збиральні операції, транспортування, зберігання. Агрономи виїжджають на поле кукурудзи, яка знаходиться на стадії молочної або молочно-воскової зрілості, розламують качан, рахують кількість зерен у ряді та кількість рядів. Далі множать на масу насіння й отримують дані про біологічну врожайності, які вже можна використовувати для планування. Спростити й прискорити цей «процес» можна за допомогою технологій.

Розв’язання. У вересні 2020 року Corteva вивела на український ринок власне розроблення – фотометрію. У фермерів тепер з’явилася можливість просто відсканувати качан кукурудзи смартфоном, внести прогнозовану масу 1000 зерен і отримати результат. А початок залишиться дозрівати на рослині. Дані зберігаються в смартфоні. За потреби можна позначити поле, на якому було зроблено оцінку.

Опція фотометрії додана в безкоштовний мобільний застосунок «Агро-помічник Pioneer», який компанія DuPont Pioneer (попередниця Corteva) запустила 2016 року.

Створювати технологію почали 6 років тому вчені й розробники компанії Corteva. Спочатку фотометрією користувалися тільки фахівці. Згодом інструмент викликав інтерес у фермерів, і компанія вирішила додати його в застосунок для користувачів.

Результат. Завдяки машинному навчанню технологія допомагає фермерам покращити швидкість і точність визначення біологічної урожайності в полі.

Фотометрія дозволяє:

  • прогнозувати врожайність за два місяці до збору врожаю;
  • автоматизувати підрахунок зерен за допомогою алгоритмів комп’ютерного розпізнавання.

Нову технологію (як і інші функції) фермери можуть використовувати в полі без підключення до інтернету. За даними Corteva Agriscience, у застосунку «Агро-помічник Pioneer» близько 3000 активних користувачів в Україні.

«Наша мета в тому, щоб запропонувати технологію, що забезпечує миттєву та вимірювану цінність. Зараз Corteva працює над подальшим вдосконаленням і розширенням функцій програми за допомогою погодних спостережень і алгоритмів машинного навчання. Завдяки цьому в застосунок вийде додати більше корисної інформації про проблеми, з якими може зіткнутися агровиробництво, та шляхи їхнього розв’язання», – зазначає пеціаліст з digital-агрономії Corteva Agriscience. За його словами, компанія просуває і інші технології для фермерів: дрони, агрополігони тощо.

 

AGRO MANAGEMENT

Проблематика. Багато компаній, що обслуговують сільськогосподарські підприємства (дистриб’ютори хімії, добрив, техніки, інших товарів), мають у відділах продажів «деякі труднощі» з реалізацією через нижчеописаний хаос, що певною мірою впливає і на вирощувану продукцію та її майбутній збут:

  • Неструктуровані дані про господарства/клієнтів. Кожен співробітник працює зі своїми даними. Вся інформація зберігається в менеджера у блокноті, excel-файлах. Історія комунікації з клієнтом відсутня.
  • Неструктурований процес продажу. Співробітники їздять до клієнтів хаотично, здебільшого до тих замовників, з якими добре спілкуються. А керівництво просто не має інструментів для відстеження ефективності менеджерів.
  • Підготовка звітності займає дні, а іноді тижні.
  • Мотивація менеджерів рахується місяцями, співробітники не розуміють, як нараховується бонус протягом сезону, а виплати відбуваються з великою затримкою через тривалі та складні обчисленння.
  • Від моменту спілкування з клієнтом до отримання ним комерційної пропозиції іноді проходять тижні.
  • У підготовці замовлення й виставлення рахунку бере участь троє-п’ятеро людей у компанії.
  • Складнощі в оперативному плануванні, оскільки в сезон інформація щодо залишків і планів дуже швидко змінюється, немає інструменту, який дозволяє оперативно цим керувати.

Розв’язання. У середині 2018 року компанія Sales Up випустила на ринок платформу для управління продажами Agro management. IT-рішення складається з блоків.

Портрет клієнта 360 view:

  • формування єдиної бази господарств, сільськогосподарських підприємств, дистриб’юторів;
  • облік структури посівної площі з автоматичним розрахунком потенціалу;
  • ведення історії парку техніки;
  • категоризація й сегментація контрагентів за допомогою скорингової моделі;
  • управління життєвим циклом клієнтів з автоматичним присвоєнням статусу.

Управління замовленнями:

  • наскрізний процес оброблення замовлення від формування запиту до відвантаження товару;
  • підбір продуктів у замовлення за аналогами і супутніми товарами;
  • робота з частково забезпеченими й не забезпеченими замовленнями;
  • узгодження та візування умов замовлення;
  • управління маржинальністю замовлень.

Управління польовими співробітниками:

  • управління діями на візиті (чек-ін / чек-аут, оформлення замовлення, запрошення на заходи, управління структурою посівних площ);
  • підбір комплектуючих і додаткового обладнання в замовлення;
  • інструмент управління доступними замінами й аналогами комплектуючих;
  • створення замовлень/комерційних пропозицій;
  • управління ціноутворенням з урахуванням витрат (наприклад, Freight, PDI, Customs clearance, VAT, Gross Profit).
  • відображення поточних показників виконання плану (план продажів, фактичні продажі, поточний процент нарахування згідно з матрицею бонусів, що розраховує обсяг для переходу на наступний рівень).

Побудова плану продажів:

  • можливість планування у двох підходах: зверху-вниз і знизу-вгору;
  • управління різними зрізами (наприклад, план продажів зі структурою: регіон, філія, менеджер, категорія клієнтів, культура, продукт);
  • можливість планування різних показників (наприклад, оплати, відвантаження, штуки, літри, дебіторська заборгованість);
  • планування необмеженої кількості подань (наприклад, план продажів, потенціал контрагента, план маржинального доходу замовлень, планування дебіторської заборгованості, операційного доходу філії);
  • формування моделей прогнозування продажів.

Також розробники запустили мобільний застосунок для менеджерів. Він дозволяє створювати замовлення й у полі – без підключення до інтернету.

Застосування на практиці. За даними Sales Up, Agro management використовують понад 15 компаній: Egritech, «Бізон-Тех», «Агросем», «Август Україна», «Украгроком», «Астра», Agrii тощо.

Результат. «Співробітники Egritech в одному зі своїх виступів повідомляли, що завдяки Agro management у них зростання продажів становило близько 35%. До того ж, за різними вимірами від наших клієнтів, рішення допомагає вивільнити час менеджера на 15–25%. А час, що звільнився, співробітник може ефективно розподілити на залучення нових клієнтів», – пояснює співзасновник і головний виконавчий директор Sales Up Олександр Андронік.

Джерело: https://mind.ua/