Ведення бізнесу
Єврокомісія (ЄК) запропонувала продовжити угоду щодо лібералізації вантажних автомобільних перевезень («транспортний безвіз») з Україною та Молдовою щонайменше до кінця 2025 року. При цьому розглядається внесення нових пунктів. Про це йдеться в повідомленні інституції.
«Оскільки традиційні транспортні маршрути в регіоні порушені або закриті через агресивну війну РФ проти України та недоступність Чорного моря як традиційного торговельного шляху для двох країн, продовження принаймні до кінця 2025 року допоможе убезпечити ланцюжки постачань», – зауважили у ЄК.
Як зазначається, на основі обміну думками з державами-членами блоку, Україною та зацікавленими сторонами Єврокомісія взяла до уваги уроки, отримані в процесі імплементації чинної транспортної угоди між Україною та ЄС. Хоча сфера її дії залишиться незмінною, ЄК запропонувала внести зміни, які сприятимуть її імплементації та виконанню країнами ЄС.
Зокрема, пропонується зробити обов’язковими:
Окрім того, пропонується пункт про дотримання операторами автоперевезень зобов’язань, пов’язаних з операціями, дозволеними в рамках угоди, боротьба із шахрайством або підробленням водійських документів, правопорушеннями, пов’язаними з безпекою дорожнього руху. Такі правопорушення можуть призвести до відкликання ліцензії.
Також запропоновано додати окреме захисне застереження – якщо на національному ринку автоперевезень у певній географічній зоні виникнуть серйозні порушення, які можуть бути пов’язані з угодою, її дію в цій географічній зоні може бути призупинено.
«Ці заходи сприятимуть імплементації угоди без шкоди для взаємної вигоди. Угода була дуже позитивною як для ЄС, так і для України, дозволивши значно збільшити їхній експорт на ринки один одного. Угода з Україною, як і з Молдовою, також має важливе значення для підтримки «Шляхів солідарності», – йдеться в повідомленні ЄК.
Наразі пропозиції перебувають у Єврораді, яка має надати Єврокомісії мандат на проведення переговорів з Україною та Молдовою.
Як повідомили у ЄК, український експорт автотранспортом до ЄС значно збільшився з моменту набуття чинності угоди: приблизно на дві третини за обсягом перевезень і приблизно на третину за вартістю. В абсолютному вираженні щомісяця після підписання «транспортного безвізу» до Євросоюзу експортувалося понад 300 тис. додаткових тонн товарів.
Український імпорт з ЄС збільшився на аналогічну величину в натуральному вираженні, а саме приблизно на 300 тис. тонн щомісяця. Водночас у вартісному вираженні він зростав майже втричі швидше, ніж український експорт, і становив понад €700 млн на місяць порівняно з €250 млн експорту.
«Транспортний безвіз» підписано в червні 2022 року, він діє до червня поточного року.
Нагадаємо, що український експорт до Євросоюзу за півтора року дії угоди про лібералізацію вантажних перевезень між Україною та ЄС зріс на 47,5% у порівнянні з аналогічним періодом до її підписання.
Джерело: https://gmk.center/ua/