Зовнішня торгівля Дніпропетровської області в умовах війни

Економіка України поступово пристосовується до функціонування в умовах воєнного стану, що позначається на показниках зовнішньої торгівлі. Так, товарообіг України почав відновлюватися у порівнянні з 1 півріччям 2023 року, навіть продемонстрував невелике зростання на 5%. За результатами 9 місяців 2023 року падіння обсягів зовнішньої торгівлі вже складає 13,8%, що становить $7,0 млрд (9,5% від загального обсягу України). За рахунок збереження темпу нарощування обсягів імпорту при помірному падінні обсягів експорту погіршився зовнішньоторговельний баланс, позитивне сальдо якого зменшилось у порівнянні з відповідним періодом минулого року у 10 разів та склало $224,4 млн (за 9 місяців 2022 р. – $2349,7 млн).

За 3 квартали 2023 року підприємства Дніпропетровської області експортували власної продукції на $3610,9 млн (13,3% експорту України). Зафіксовано зменшення обсягів експорту на 30,7 %, спричинене падінням обсягів експорту основних товарних груп, що пов’язано з логістикою, наявністю складнощів з постачанням сировини, високою собівартістю виробництва, зростанням цін на вантажні залізничні перевезення та високими цінами на енергоносії.

Найбільшу долю експорту склали чорні метали та вироби з них 43,3% ($1561,8 млн), а також мінеральні продукти 28,5% ($1030,4 млн).

В той же час, спостерігається зростання обсягів експорту наступних видів товарів, в порівнянні з трьома кварталами 2022 року:

  • фармацевтична продукція у 3,7 рази ($1,1 млн);
  • корок та вироби з нього у 3,2 рази ($462 тис.);
  • кава, чай у 6,3 рази ($36,1 тис.);
  • рослинні матеріали для виготовлення продуктів харчування у 7,1 рази ($1,3 млн);
  • цукор та кондитерські вироби з цукру у 5 разів ($8,9 млн);
  • молоко та молочнi продукти; яйця птиці; натуральний мед майже у 2 рази ($7,3 млн);
  • зернові культури у 2,4 рази ($113,1 млн).

На відміну від експорту, обсяг імпорту товарів збільшилися на 18,3 % до $3386,5 млн (7,3% від обсягу імпорту України), що свідчить як про зростання світових цін на основні товари українського імпорту, так і про певні зміни у самій товарній структурі імпорту.

Найбільш популярними серед вітчизняних споживачів залишаються електричні машини, мінеральні продукти, чорні метали та фармацевтична продукція.

У порівнянні з минулим періодом 2022 року значно збільшились обсяги імпорту наступних видів товарів, а саме:

  • лiтальні апарати у 155 раз ($39,2 млн);
  • годинники у 4,5 рази ($4,1 млн);
  • мідь і вироби з неї у 6,6 рази ($4,4 млн);
  • натуральне та штучне хутро у 8,6 рази ($123,1 тис.);
  • живі дерева та інші рослини у 4,6 рази ($5,7 млн);
  • порох та вибухові речовини у 3,6 рази ($3,7 млн);
  • алкогольні та безалкогольні напої у 2,3 рази ($68,9 млн).

 Зовнішньоторговельні операції проводились з партнерами зі 151 країни світу.