Україна – Китай: баланс торгівлі продукцією ГМК

Chinese and Ukrainian flag pair on desk over defocused background. Horizontal composition with copy space and selective focus.

Україна має потенціал нарощування експорту руди до Китаю, але імпорт китайського прокату з покриттям і труб загрожує локальним виробникам

До початку повномасштабної війни Китай був головним торговельним партнером України. Через руйнування звичних ланцюжків постачань і зміну логістики головними експортними ринками для України стали європейські країни, але імпорт з Китаю досі лідирує в нашому торговому балансі.Початок дії морського коридору та відновлення роботи портів «Великої Одеси» створює можливості для українських експортерів ГМК повернутися на звичний китайський ринок, хоча і з меншими обсягами через падіння внутрішнього виробництва.

Взаємна торгівля

2021 року Китай був головним торговельним партнером України, товарообіг між країнами склав $19 млрд. Через війну та інші товарні потоки й логістичні маршрути ситуація змінилася. За даними Держмитслужби України, за підсумками 2023 року Китай тільки на третьому місці ($2,4 млрд) за рівнем експорту з України, після Польщі ($4,75 млрд) і Румунії ($3,8 млрд). Порівняно з 2022-м Китай піднявся на одну сходинку, випередивши Туреччину ($2,37 млрд).Водночас Китай упевнено лідирує серед країн-імпортерів 2023 року – $10,4 млрд (16,4% у загальному показнику). Далі йдуть Польща (10%) і Німеччина (8%) – $6,6 млрд і $4,9 млрд відповідно.Через війну український експорт до Китаю в проміжку між довоєнним 2021-м і 2023 роком скоротився в натуральному вираженні на 71%, тоді як китайський імпорт лише на 11%. У 2022 році через логістичні складнощі китайські поставки в Україну знизилися на 800 тис. т, але вже у 2023-му багато в чому відновилися.Десь така сама тенденція і для торгівлі товарами у фінансовому вираженні: українські показники впали майже на 70%, тоді як обсяг китайського імпорту майже відповідає довоєнному рівню. В абсолютному вимірі за 2023 рік Китай збільшив обсяг свого експорту майже на $1,8 млрд.Структура торгівлі України та Китаю в натуральному виразі показує, що наша країна експортує залізорудну сировину, кукурудзу, соняшникову олію, шрот та іншу агропродукцію. В Україну з Китаю традиційно імпортують споживчі та промислові товари, машини та обладнання.

Сталевий баланс

Через логістичні складнощі Україна обмежена в можливостях експорту продукції ГМК до Китаю. За даними Держмитслужби, минулого року поставки продукції ГМК до цієї країни знизилися в натуральному виразі на 68% р./р. – до 1,4 млн т, у грошовому виразі – на 78% р./р., до $94,6 млн. Схожа динаміка була й у 2022-му.Зі свого боку, Китай зміг наростити поставки металопродукції на український ринок минулого року. За даними Держмитслужби, китайський сталевий імпорт в Україну за підсумками минулого року зріс у 2,1 раза – до 204 тис. т, у грошовому виразі – на 82% р./р., до $327 млн. За підсумками 2022 року порівняно з 2021-м був спад, який становив 61% р./р. – до 99 тис. т і 50% р./р. – до $180 млн відповідно.Загалом за підсумками минулого року поставки з КНР становили 26% українського сталевого імпорту. Це більше ніж частка найближчого сусіда – Польщі (9,1%), але менше, ніж у Туреччини (39%).

Рудний експорт

Український експорт ГМК до Китаю представлений дуже обмеженим переліком продукції. Сильний металургійний сектор Китаю, низькі внутрішні ціни, дорога логістика і протекціонізм роблять поставки готової металопродукції з України практично неможливими. Тому українські компанії постачають до КНР сировину.Як до війни, так і зараз наймасовішою позицією експорту до Китаю є залізна руда. Однак унаслідок війни та спричинених логістичних труднощів поставки руди з України за підсумками 2023-го впали до 1,4 млн т. У довоєнному 2021-му експорт ЗРС до Китаю становив 18,5 млн т.У 2022 році Україна постачала до Китаю чавун, феросплави та сталеві напівфабрикати. Ці постачання здійснили в січні-лютому — до початку блокади морських портів. Минулого року поставок металопродукції, за винятком партії феросплавів у 2,4 тис. т, не було.У 2022-2023 рр. були невеликі поставки готової металопродукції (леговані прутки й бруски, корозійностійкі фасонні профілі та безшовні труби) – до 100 тонн.Ключова проблема при експорті продукції ГМК до Китаю – логістика. Поставки ЗРС до Китаю торік у розмірі 1,4 млн т стали можливими після відкриття морського коридору. За деякими даними, перше відправлення до Китаю могло здійснитися вже у вересні-2023. Тоді з порту “Південний” пішов балкер Ying Hao 01 дедвейтом 75 тис. т.Відкриття коридору дало змогу українським гірничодобувним компаніям у грудні-2023 вийти на значний обсяг рудного експорту морем – 1,3 млн т. До кінця першого кварталу компанії ГМК можуть вийти на експорт 2-3 млн т ЗРС на місяць.Стримувальними факторами для експорту руди через порти «Великої Одеси» є загальна працездатність і безпека морського коридору, пропускна здатність залізничної інфраструктури та цінова кон’юнктура на світовому ринку ЗРС. Також до цього можна додати й збільшені ризики для експортних маршрутів через Червоне море, які блокують єменські хусити, для суден і вантажів низки країн.

Імпорт з покриттям

Ключовою продукцією китайського сталевого експорту для українського ринку є прокат з покриттям. Його поставки в проміжку між довоєнним 2021-м і 2023 роком скоротилися на 40% – до 110 тис. т. Однак невелике відновлення української економіки призвело у 2023 році до зростання поставок удвічі в порівнянні з 2022-м.За даними компанії Metipol, китайський пофарбований прокат є лідером ринку за розміром споживання – за підсумками 2023 року його частка становила 34% загального обсягу (+87% р./р. у тоннах). Показник міг бути ще вищим, якби не запровадження антидемпінгових мит у вересні 2023 року.Частка китайського прокату з покриттям скорочуватиметься у 2024 році не лише за рахунок торгових обмежень, а й завдяки збільшенню внутрішнього виробництва. Минулого року в Україні з’явився новий виробник цинкування з полімерним покриттям Polysteel з потужністю випуску 100 тис. т/рік.З іншої значущої китайської металопродукції на українському ринку можна відзначити плоский гарячекатаний прокат, поставки якого торік порівняно з 2021-м зросли в 35 разів – до 12 тис. т, і труби – зі зростанням у 2,5 раза, до 43 тис. т.Примітно, що імпорт труб зростає навіть попри встановлені торговельні обмеження.Імпорт китайських труб конкурує на внутрішньому ринку з українською продукцією, обмежуючи відновлення виробництва на українських підприємствах.

«Виробничі результати за підсумками року могли бути вищими, якби імпортна продукція з Китаю не заходила у великих обсягах на вітчизняний ринок, особливо коли в Україні виробляються аналоги. Китайська трубна продукція просто заповнила український ринок як у приватному сегменті, так і на тендерах державних компаній», – зазначає Георгій Польський, генеральний директор об’єднання “Укртрубопром”.

За даними платформи “Прозорро”, у 2023 році державне “Укргазвидобування” провело 23 тендери із закупівлі обсадних труб. Китайський посередник Vorex узяв участь у 17 тендерах із 23, за підсумком чого було укладено 11 договорів поставок на $100,5 млн. Тільки щодо обсадних труб 2023 року питома вага укладених із постачальником-посередником труб із Китаю Vorex договорів у загальній вартості завершених тендерів за його участю становила 59%.Можливе створення Всеукраїнської платформи «Зроблено в Україні» з постійним прямим діалогом держави та бізнесу забезпечить підтримку українського виробника та змінить політику державних компаній і тендерів, орієнтувавши їх на національного виробника.

Перспективи торгівлі

Україна обмежена в можливостях нарощування експорту чавуну і напівфабрикатів до Китаю через недостатнє внутрішнє виробництво і дорогу логістику. Однак за достатньої безпеки морського коридору наша країна може збільшити поставки руди.Наразі складно прогнозувати динаміку попиту на залізну руду в Китаї. Наприклад, прогнози щодо виробництва і споживання сталі в КНР у поточному році поки що суперечливі: динаміка багато в чому залежатиме від відновлення сектору нерухомості та заходів стимулювання китайського уряду.Багато що вказує на можливе незначне зниження імпорту руди у 2024 році. Попит на залізну руду може ослабнути через імовірне зниження виробництва чавуну через вимоги влади КНР щодо скорочення викидів. Крім того, економічне зростання в країні, імовірно, буде нижчим – зараз його оцінюють у діапазоні 4,5-4,7% (у 2023 році – 5,2%).Поставки української руди на китайський ринок і до війни займали несуттєву частку китайського ринку, а зараз і того менше. Нагадаємо, що за підсумками 2023 року Китай наростив імпорт руди на 6,6% р./р. – до 1,179 млрд т за збільшення виплавки сталі на 0,6% р./р. – до 1,019 млрд т.Україна може нарощувати експорт на китайський ринок залізної руди. Наразі Китай є ємним і перспективним ринком для збуту продукції АПК і ГМК з України, але тільки за умови стабільної та безпечної роботи морського коридору.

Джерело: https://gmk.center