Ведення бізнесу
Центр розвитку інновацій, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проєкт Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу та в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України провели дослідження стану та потреб українського бізнесу під час воєнного стану, опитавши представників бізнесу та місцевої влади. Період опитування: 25.05–10.06.2022 року. До аналізу взято дані від 19 обласних військових адміністрацій (ОВА), 188 територіальних громад (далі — громад) та 877 власників та CEO бізнесів.
У попередніх публікаціях ми надали окремо оцінки від бізнесу та місцевої влади, зокрема в регіональному розрізі. Зараз ми звертаємо увагу на те, що на прикладі поставлених питань дані від бізнесу та оцінки місцевої влади (громад, ОВА) суттєво розходяться. Водночас місцеві органи влади є важливим джерелом оперативних даних для Уряду, на основі яких формується політика та ухвалюються рішення. У сучасних умовах це актуалізує необхідність розвитку системних регіональних досліджень за репрезентативної участі всіх типів стейкхолдерів, розвитку взаємодії між місцевою владою та бізнесом, формування експертних мереж («колективного інтелекту») для оперативного опрацювання виявлених проблем та рішень, найкращих практик і їх масштабування, трансформації управління до роботи зі спільними для всіх цифровими даними.
Серед ОВА та територіальних громад переважають більш оптимістичні оцінки поточного стану бізнесу, які суттєво не збігаються з даними отриманими від бізнесу:
Серед ОВА та громад переважає оптимізм у прогнозах розвитку бізнесу у 2022 році, які суттєво не збігаються з даними, отриманими від бізнесу:
Згідно зі статистичними даними Економічного профайлу (на платформі великих даних Vkursi) станом на 2021 рік та даними опитування, близько 5% суб’єктів господарської діяльності займалися експортною діяльністю. За результатами опитування, станом на червень 2022 року вже майже половина підприємств України (44%) орієнтуються на розвиток експорту. Водночас лише 26% громад та 63% ОВА володіють даними про розвиток зовнішньоекономічної діяльності на своїй території.
80,1% бізнесу не взаємодіє з ОВА чи громадами, а 94,1% бізнесу не знають, чи не долучені до програм підтримки від громад чи ОВА. І тільки 1,6% представників бізнесу зазначили, що вже брали участь у програмах підтримки та отримали результат.
Проте, 61% громад та 100% ОВА зазначають про наявність чи розробку програм підтримки бізнесу.
Крім того, в областях та громадах наявна та розвивається інфраструктура підтримки, яка має активно взаємодіяти бізнесом. Зокрема:
Представники бізнесу та місцевої влади мають спільну думку щодо деяких перешкод для відновлення та розвитку бізнесу. Серед цих перешкод (укрупнені діапазони значень):
Водночас суттєво різне бачення представників бізнесу та громад ОВА щодо перешкод:
Різниця в оцінці таких перешкод громадами та ОВА відрізняється 1,5–8 рази.
Джерело: https://business.diia.gov.ua/